از رحم اجاره‌اي تا فروش تخمك در فضاي مجازي!

در هزاره سوم، هر چيزي كه فكرش بكنيد، به كالاي مصرفي تبديل شده و مي‌توان بازاري براي خريدوفروش آن پيدا كرد و يا ساخت، كافي است كسي در مورد چيزي بسيار دور از ذهن اعلام نياز كند، تا فروشندگان از همه جاي دنيا سر برسند و بازار چنين خريدوفروش‌هاي عجيبي را رونق بدهند. در اين عرصه البته، پزشكي و درمان نيز از نظرها دور نمانده و خبرها در مورد خريدوفروش اعضاي بدن، مغز استخوان، خون و اجاره رحم را آن‌قدر شنيده‌ايم كه برايمان عادي شده است، اما ماجرا دارد سويه‌هاي شگفت‌انگيز ديگري هم پيدا مي‌كند، همچنان كه برخي موسسه‌ها مانند موسسه رويان بانك اسپرم و تخمك دارند و براي برخي خانواده‌ها كه به هيچ طريقي نمي‌توانند فرزندي از آن خود داشته باشند، امكان فرزنددار شدن را به‌وجود آورده‌اند، اينك اما خبر از خريدوفروش تخمك در فضاهاي مجازي شنيده مي‌شود كه البته مانند هر كالاي ديگر بازار سياه و دلالان و واسطه‌هاي خاص خود را دارد. اصلا گويا بدون دلالي و اسطه‌گري در تمام بازارهاي سفيد و سياه روزگار ما نمي‌گذرد و بايد اين وسط سوداگري، كارچاق‌كني و دلالي باشد كه افراد خريدار و فروشنده را به هم وصل كند و البته در اين ميان بيشترين سود را ببرد.

از رحم اجاره‌اي تا فروش تخمك در فضاي مجازي!



در هزاره سوم، هر چيزي كه فكرش بكنيد، به كالاي مصرفي تبديل شده و مي‌توان بازاري  براي خريدوفروش آن پيدا كرد و يا ساخت، كافي است كسي در مورد چيزي بسيار دور از ذهن اعلام نياز كند، تا فروشندگان از همه جاي دنيا سر برسند و بازار چنين خريدوفروش‌هاي عجيبي را رونق بدهند. در اين عرصه البته، پزشكي و درمان نيز از نظرها دور نمانده و خبرها در مورد خريدوفروش اعضاي بدن، مغز استخوان، خون و اجاره رحم را آن‌قدر شنيده‌ايم كه برايمان عادي شده است، اما ماجرا دارد سويه‌هاي شگفت‌انگيز ديگري هم پيدا مي‌كند، همچنان كه برخي موسسه‌ها مانند موسسه رويان بانك اسپرم و تخمك دارند و براي برخي خانواده‌ها كه به هيچ طريقي نمي‌توانند فرزندي از آن خود داشته باشند، امكان فرزنددار شدن را به‌وجود آورده‌اند، اينك اما خبر از خريدوفروش تخمك در فضاهاي مجازي شنيده مي‌شود كه البته مانند هر كالاي ديگر بازار سياه و دلالان و واسطه‌هاي خاص خود را دارد. اصلا گويا بدون دلالي و اسطه‌گري در تمام بازارهاي سفيد و سياه روزگار ما نمي‌گذرد و بايد اين وسط سوداگري، كارچاق‌كني و دلالي باشد كه افراد خريدار و فروشنده را به هم وصل كند و البته در اين ميان بيشترين سود را ببرد.
در اين روند، از خانم‌هاي جوان براي استخدام در اين «شغل» پردرآمد دعوت شده است. آن‌هم زير نظر پزشك متخصص زنان. در حالي‌كه چه اهداي تخمك و چه اهداي اسپرم، روند و جريان خاصي دارد كه بايد حتما زوجين و اهداكننده، در اين روند شركت كنند؛ به‌عنوان مثال لازم است زوجي كه مي‌خواهند با روش دريافت تخمك، صاحب فرزند شوند، تحت مشاوره باشند و تمام جوانب اين كار اعم از مسائل روحي، رواني، ارث و قانون و ساير مسائل را درنظر بگيرند و با آگاهي كامل درمان را آغاز كنند. و نيز خصوصيات فيزيكي فرد گيرنده و اهداكننده تخمك بهتر است هماهنگ باشد. خصوصياتي نظير، رنگ پوست، رنگ چشم، رنگ مو و ساختمان بدني. فرد اهداكننده تخمك (Donor) بايد از نظر ژنتيكي كاملا سالم باشد،‌ همين‌طور از نظر بيماري‌هايي نظير سيفليس، هپاتيت، ايدز نيز بايد مورد بررسي قرار گيرد.
ارزيابي روان‌شناختي فرد اهداكننده تخمك توسط يك شخص حرفه‌اي نيز بسيار توصيه مي‌شود. اين سابقه شامل بررسي سابقه خانوادگي، تحصيلي، ثبات روحي،‌انگيزه اهداء، سابقه بارداري سخت، روابط بين فردي، سابقه قضايي و قانوني، سابقه بيماري‌هاي روان‌پزشكي و اختلال شخصيتي است.
بنابراين، اهدا و دريافت تخمك به اين آساني‌ها نيست و مراحل قانوني و پزشكي خاصي دارد. اما متاسفانه دلالان وارد اين عرصه نيز شده و از خانواده هاي درخواست كننده كلاهبرداري مي‌كنند. لازم است مردم، تحت هر شرايطي پيش از اقدام به هر نوع درماني، اطلاعات علمي كافي در آن زمينه را به دست آورده و به شكل قانوني مراحل لازم را طي كنند تا جلوي آسيب‌هاي احتمالي آينده را بگيرند.