تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان‌ها

وزیر آموزش و پرورش:

وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان‌ها و مراکز کاردانش اعتبار گذاشتیم تا توانایی دانش‌آموزان را برای کارهای مهارتی و افزایش ظرفیت‌ها ارتقا دهیم.


وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان‌ها و مراکز کاردانش اعتبار گذاشتیم تا توانایی دانش‌آموزان را برای کارهای مهارتی و افزایش ظرفیت‌ها ارتقا دهیم.
به گزارش مهر، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برتر گفت: به گمان من هفته پژوهش فرصت مغتنمی است که یک‌بار به چشم انداز سند تحول از منظر رسیدن به مدرسه مورد نظر سند، معلم مورد نظر سند و دانش‌آموز مورد نظر سند بنگریم و ببینیم چشم اندازی که این سند ترسیم می‌کند چیست؟
وی ادامه داد: پرسشگری، پژوهشگری و اندیشه‌ورزی جزو ضرورت‌های این تصویر از آینده آموزش و پرورش است.یک تغییر رویکرد اساسی در نظام تعلیم و تربیت شکل خواهد گرفت که گام‌های این تحول در طی سال‌های گذشته آغاز شده و به سرعت شتاب می‌گیرد.
حاجی میرزایی در خصوص نگاه سند تحول به ارکان نظام تعلیم و تربیت گفت: یک رویکرد این است که انسان را مخزنی در نظر بگیریم که باید در او دانش را انباشته کنیم. در این رویکرد نقش دانش‌آموز به نقشی منفعل تبدیل می‌شود و معلم هم نقشی یکسویه و دانای کل است و مدرسه هم تبدیل به کانون بی روح و خسته کننده می‌شود.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در یک رویکرد دیگر ما دانش آموزان و افراد را به طور کلی یک مخزن نمی‌بینیم بلکه دانش‌آموز را عالی‌ترین موجود هستی می‌بینیم که در عالی‌ترین سطح قدرت دریافت آموزش و پرورش است. دانش‌آموز در این نگاه به ابزاری تبدیل می‌شود که از معلولاتش برای کاستن از مجهولاتش استفاده کند و برای مواجهه با هستی قدرت پیدا کند و… در این رویکرد کارکرد معلم توانمند کردن دانش آموزان برای ارتباط و پیوند با مفاهیم است.
وی تاکید کرد: همواره می‌گوییم معلمی شغل انبیاست و باید ببینیم روش انبیا بر مردم چگونه بوده است. انبیا به انسان قدرت انتخاب و تصمیم‌گیری می‌دادند.
وی در ادامه با اشاره به اين برنامه که ۵۸ پژوهش‌سرا برای پژوهش زیست فناوری مجهز شد، گفت:امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان‌ها و مراکز کاردانش اعتبار گذاشتیم تا توانایی دانش‌آموزان را برای کارهای مهارتی و افزایش ظرفیت‌ها ارتقا دهیم.
وی اضافه کرد: در طول این دولت تعداد پژوهش‌سراها را از ۳۰۰ به ۶۶۵ پژوهش‌سرا افزایش دادیم این نشان از رویکرد پژوهشی دارد من روزی را آرزو می‌کنم که تمام مدارس ما یک پژوهش‌سرا باشد پژوهش یک توانایی خاص برای آدم‌های خاص نیست پژوهش یک توانایی عام برای تمام انسان‌هاست.