سلامت نسل آينده در گرو تغذيه سالم است

يكي از شاخص‌هاي مهم موفقيت هر جامعه‌اي، سلامت جسماني مردمان آن جامعه و امكان دسترسي آسان و به‌موقع به موادغذايي لازم براي بدن است. جامعه كارآمد، جامعه‌اي است كه شهروندانش، بتوانند با حداقل دستمز خود، موادغذايي مورد نيازخانواده را تأمين كنند. تغذيه مناسب و رساندن مواد مغذي به بدن، شاخصي است كه نشان مي‌دهد يك جامعه تا چه حد بانشاط بوده و از سلامت و تحرك نسبي برخوردار است. اروپائيان ضرب‌المثل جالبي دارند كه مي‌گويد:«شما آن چيزي هستيد كه مي‌خوريد.» در واقع توجه به نوع خورد و خوراك بر سلامت جسمي و رواني و توان مغزي، به يك سان تاثير مي‌گذارد. بنايراين نمي‌توان نسبت به تغذيه شهروندان بي‌تفاوت بود؛ نوع تغذيه، اگرچه شايد تاثيري آني نداشته باشد، اما مي‌تواند چگونگي وضعيت رشد و تحول اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و ... نسل آينده را مشخص كند.


يكي از شاخص‌هاي مهم موفقيت هر جامعه‌اي، سلامت جسماني مردمان آن جامعه و امكان دسترسي آسان و به‌موقع به موادغذايي لازم براي بدن است. جامعه كارآمد، جامعه‌اي است كه شهروندانش، بتوانند با حداقل دستمز خود، موادغذايي مورد نيازخانواده را تأمين كنند. تغذيه مناسب و رساندن مواد مغذي به بدن، شاخصي است كه نشان مي‌دهد يك جامعه تا چه حد بانشاط بوده و از سلامت و تحرك نسبي برخوردار است. اروپائيان ضرب‌المثل جالبي دارند كه مي‌گويد:«شما آن چيزي هستيد كه مي‌خوريد.» در واقع توجه به نوع خورد و خوراك بر سلامت جسمي و رواني و توان مغزي، به يك سان تاثير مي‌گذارد. بنايراين نمي‌توان نسبت به  تغذيه شهروندان بي‌تفاوت بود؛ نوع تغذيه، اگرچه شايد تاثيري آني نداشته باشد، اما مي‌تواند چگونگي وضعيت رشد و تحول اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي  و ... نسل آينده را مشخص كند.
 وضع تغذيه در كشور ما چندان خوب نيست. بحران اقتصادي، افزايش تورم كه موجب افزايش روزانه قيمت‌ها شده، افزوده نشدن دستمزدها نسبت به تورم و گراني، موجب شده سفره مردم از مواد مغذي لازم براي رشد فرزندان خالي شود.  
مدیرکل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت در اين زمينه گفته است:«بنابر پژوهشی كه ۳ماه نخست سال‌جاری انجام داديم، تعداد زيادی از خانواده‌ها، مصرف گوشت و ميوه و لبنيات را كاهش داده يا حذف كرده‌اند.۵۰ درصد از اين گروه اعلام كردند كه به دليل بيكارشدن يا كاهش درآمد، تصميم به حذف يا كاهش اين مواد غذایی گرفته‌اند.امروز و به‌دنبال شيوع كرونا و در صورت تداوم طولانی‌مدت افزايش قيمت‌ها، رشد تورم و بيكاری و كاهش درآمد خانوار، انتظار می‌رود كه وضعيت تغذيه مردم بدتر شود. بايد منتظر شيوع بالاتر سوءتغذيه باشيم که خودش سبب تضعیف سيستم ايمنی بدن‌ است.»
با دقت بر اين سخنان مدیرکل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، چه چيز ديگري مي‌توان بدان افزود؟ حذف يا كاهش حداقلي‌هاي نياز بدن، ضمن نگراني‌ها و استرس‌هاي ديگري كه در جامعه وجود دارد، از ما و فرزندان‌مان، افرادي مضطرب با سيستم ايمني بدني ضعيف برجاي گذاشته است؛ افرادي كه در شرايط بحراني مانند پاندمي يك بيماري، به راحتي جان خود را از دست مي‌دهند و اگر هم از ابتلا به چنين بيماري جان سالم به در برند، نمي‌توانند تا مدت‌ها، توان از كف‌رفته را به بدن خود بازگردانند چرا كه يك بيمار براي گذراندن دوران نقاهت خود، به تغذيه مناسب نياز دارد تا انرژي و تواني را كه بيماري از او گرفته، دوباره به دست آورد و به فعاليت‌هاي اجتماعي خويش بازگردد. با توجه به وضعيتي كه مردم درگير آن هستند، انتظار مردم از مسئولان ذيربط اين است كه به شكلي جدي و پيگير، به فكر تغذيه و سلامت سرمايه اجتماعي خويش باشند.