شیوه‌نامه استقرار مسیر استانداردسازی مشاغل خانگی تدوین شد

شریعتمداری:

شیوه‌نامه استقرار مسیر استانداردسازی مشاغل خانگی تدوین شد

شیوه‌نامه استقرار مسیر استانداردسازی مشاغل خانگی تدوین شد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در راستای بند ۲۴ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، شیوه نامه استقرار مسیر استانداردسازی مشاغل خانگی تدوین شده است. ​
به گزارش ایلنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) با اعلام این خبر در آیین رونمایی از شیوه‌نامه و موافقت نامه استقرار مسیر استانداردسازی مشاغل خانگی که با حضور معاون امور زنا ن و خانواده رییس جمهور، رییس سازمان ملی استاندارد ایران و معاون توسعه اشتغال وزارت کار به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۳ میلیون نفر، تولید کننده محصولات مشاغل خانگی هستند که قطعا آمار حقیقی فعالین مشاغل خانگی بسیار بیشتر از این رقم است و افراد بسیاری به صورت غیر رسمی در این حوزه فعالیت دارند.
وی پیرامون اثرات مثبت استانداردسازی مشاغل خانگی گفت: اگر فعالان حوزه مشاغل خانگی اثرات مثبت استانداردسازی مشاغل خانگی را ببینند قطعا مشوق دیگران خواهند شد و این امر حتی می‌تواند اشتغال‌زایی بیشتری را هم به دنبال داشته باشد.
شریعتمداری افزود: استانداردسازی و ارتقای محصولات برای ورود به بازار و ایجاد اعتماد در مصرف کننده قطعا اندازه بازار مصرف و تولید را افزایش خواهد داد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: سهم مشاغل خانگی از اشتغال کل کشور هم اکنون بین ۴ تا ۶ درصد است که به راحتی می‌توان این رقم را افزایش داد. همین سهم در تولید ناخالص داخلی بین ۲ تا ۲/۵ درصد است که با توجه به شرایط پیش رو و وضعیت کرونا در کشور با توسعه مشاغل خانگی این سهم می‌تواند افزایش پیدا کند.
وی تصریح کرد: امروز دنیا از فرصت کرونا برای توسعه مشاغل خانگی استفاده کرده و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم، در همین زمینه تولید ماسک، گان و کفش‌های مخصوص در دوران کرونا می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.
شریعتمداری همچنین درباره عملکرد مشاغل خانگی برای سال‌های ۹۸ و ۹۹ نیز گفت: در سال ۹۸ بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات مصوب شد، بیش از ۲۰ هزار نفر از این تسهیلات استفاده کردند و برای بیش از ۳۵ هزار نفر شغل ایجاد شد.
به گفته وی، همچنین برای سال ۹۹ نیز مبلغ
 ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه مشاغل خانگی مصوب شد که از ابتدای سال ۹۹ تا آبان ماه سال جاری بیش از ۵ هزار نفر از این تسهیلات استفاده کردند که در این بخش نیز بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ شغل ایجاد شده است.
 ۷۵ درصد مشاغل خانگی در اختیار زنان است
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه ۷۵ درصد مشاغل خانگی در اختیار زنان است، گفت: استانداردسازی مشاغل و محصولات خانگی علاوه بر تشویق و اشتغال زایی، مسیر انطباق نقش مادری و اشتغال را هموار می‌کند.
معصومه ابتکار در نشست رونمایی از شیوه نامه استقرار مسیر استانداردسازی مشاغل خانگی که با هدف استانداردسازی و رونق این مشاغل که به صورت وبینار با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیره پیروز بخت رییس سازمان ملی استاندارد در دفتر معاونت برگزار شد، افزود: بعد از مصوبه‌ای که شورای عالی استاندارد در مورد مشاغل خانگی ارائه کرد این شیوه نامه و مسیر استقرار استانداردسازی بسیار حائز اهمیت است.
وی بیان کرد: استانداردسازی مهم است، زیرا حدود ۷۵ درصد مشاغل خانگی را زنان اداره می‌کنند و انطباق میان نقش مادری و مشاغل خانگی در همه جای دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.