از گران و کم‌فروشی تا بی‌اعتباری سقف مصرف مجاز

دو اپراتور انحصاری اینترنت در ایران، که تقریبا اغلب مردم کشور ما برای خرید اینترنت همراه یا خانگی وابسته به خدمات نه چندان مطلوب آن‌ها هستند، مدتی است با تغییر بسته‌های خود، اقدام به انواع گران و یا کم‌فروشی می‌کنند و در این مورد البته که اعتراض وزیر جوان هم به‌جایی نرسید و با یک نگاه گذرا به حجم بسته‌ها و قیمت آن‌ها، متوجه می‌شویم این بسته‌ها تا چه حد هم گران شده‌اند و هم از سرعت اینترنت به‌شدت کاسته شده است. چون در هر کدام از این پهناها، که حداکثر سقف واگذاری آن، ۸ نفر است، معمولا تا حدود ۲۰ نفر در ترافیک قرار دارند! در واقع یکی از مشکلاتی که مصرف‌کنندگان اینترنت از آن اطلاع اندکی دارند، هاستی است که توسط آن دانلود یا آپلود می‌کنند، دقیقا در هاست‌های داخلی، به دلیل عدم اطلاع مصرف‌کنندگان، حجم خوری بسیار زیادی توسط اپراتورها اتفاق می‌افتد و معمولا بسته‌های خریداری شده با حجم بالا خیلی زود و بی آن‌که استفاده چندانی از آن‌ها شده باشد، تمام می‌شود و مشتری ناچار است دوباره خریداری کند.

دو اپراتور انحصاری اینترنت در ایران، که تقریبا اغلب مردم کشور ما برای خرید اینترنت همراه یا خانگی وابسته به خدمات نه چندان مطلوب آن‌ها هستند، مدتی است با تغییر بسته‌های خود، اقدام به انواع گران و یا کم‌فروشی می‌کنند و در این مورد البته که اعتراض وزیر جوان هم به‌جایی نرسید و با یک نگاه گذرا به حجم بسته‌ها و قیمت آن‌ها، متوجه می‌شویم این بسته‌ها تا چه حد هم گران شده‌اند و هم از سرعت اینترنت به‌شدت کاسته شده است. چون در هر کدام از این پهناها، که حداکثر سقف واگذاری آن، 8 نفر است، معمولا تا حدود 20 نفر در ترافیک قرار دارند! در واقع یکی از مشکلاتی که مصرف‌کنندگان اینترنت از آن اطلاع اندکی دارند، هاستی است که توسط آن دانلود یا آپلود می‌کنند، دقیقا در هاست‌های داخلی، به دلیل عدم اطلاع مصرف‌کنندگان، حجم خوری بسیار زیادی توسط اپراتورها اتفاق می‌افتد و معمولا بسته‌های خریداری شده با حجم بالا خیلی زود و بی آن‌که استفاده چندانی از آن‌ها شده باشد، تمام می‌شود و مشتری ناچار است دوباره خریداری کند.
مسئله مهم دیگر «سقف مصرف مجاز» است. یکی از این اپراتورها، یک سقف مصرف مجاز برای مشترک تعریف کرده؛ بدین معنا که مشترک می‌تواند با واریز وجهی به حساب اپراتور، تا اتمام آن میزان واریزشده، قبض خود را نپردازد. تا چندی پیش می‌شد از این سقف مصرف مجاز تعریف شده، هم صورت حساب قبض را پرداخت و هم بسته خرید. اما اکنون این اپراتور، تمام موجودی سقف مصرف مجاز را بلوکه کرده و دیگر مصرف‌کننده نمی‌تواند از اعتباری که خودش در وجه اپراتور مذکور واریزکرده، برای پرداخت و خرید استفاده کند! و باید حتما قبض خود و خرید بسته‌ها را دوباره و توسط کارت بانکی‌اش انجام دهد. گویا گران و کم‌فروشی و حجم‌خوری اپراتورها، این بار وارد فاز بلوکه کردن سقف مجاز مصرفی مشتری شده است، این سقف معمولا نباید کمتر از 200 هزارتومان باشد.
تمام این‌ها را گفتیم که گفته باشیم اگر قرار است این نوع خدمات و کالاها در کشور ما همچنان به گران کردن و کم‌فروختن ادامه دهند، بهتر است حداقل از قبل به اطلاع مشتری برسانند تا تکلیف خود را در رابطه با کالایی که می‌خرد روشن کند. اگر وزیر جوان چنین موردی را نیز جزو حق‌الناس می‌داند، خوب است معضل بلوکه شدن سقف مصرف را نیز در کنار حجم خواری اپراتورهای اینترنت مورد توجه قرار دهد.