ایمن‌سازی خط لوله قزوین – رشت در تقاطع با رودخانه سپیدرود

خط لوله قزوین – رشت در تقاطع با رودخانه سپیدرود با ایجاد یک دیواره بتنی در کنار سد سنگی روی رودخانه سپیدرود در محدوده امام‌زاده هاشم در مسیر خط لوله ۱۴ اینچ قزوین – رشت مقاوم‌سازی شد.


خط لوله قزوین – رشت در تقاطع با رودخانه سپیدرود با ایجاد یک دیواره بتنی در کنار سد سنگی روی رودخانه سپیدرود در محدوده امام‌زاده هاشم در مسیر خط لوله ۱۴ اینچ قزوین – رشت مقاوم‌سازی شد.
به گزارش شانا به نقل از شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران – منطقه تهران، جعفر صمغ‌آبادی، رئیس واحد تأسیسات و ساختمان منطقه تهران در این باره گفت: دیواره مذکور در کیلومتر ۲۸۷ قزوین – رشت در حالی به اجرا درآمد که این گذرگاه با دارا بودن یک لوله زمینی و یک لوله هوایی از عرض رودخانه، نیازمند مستحکام‌سازی برای جلوگیری از آب‌بردگی لوله زیرین در بستر رود و آب بردگی پیِ لوله‌های هوایی بود.
وی افزود: این پروژه چهار ماه به طول انجامید که در خلال آن پس از انحراف مسیر آب، عرض رودخانه، ۸ متر و عمق آن ۱.۵ متر خاکبرداری و حفاری شد و با استفاده از سنگ آرمور که وزنی معادل یک تن و حجمی بیشتر از یک مترمکعب دارد چیده و پس از یکنواخت‌سازی روی سنگ‌ها و پر کردن بین آن با قلوه‌سنگ و لاشه‌سنگ، با فواصل ۲۵ سانتی آرماتوربندی شد.
رئیس واحد تأسیسات و ساختمان منطقه تهران با اشاره به اینکه اجرای این عملیات با حمل سنگ‌های حجیم و چیدمان مناسب کنار سد صورت پذیرفت، تأکید داشت‌: با انجام موفقیت‌آمیز این اقدام دیگر نباید نگران اختلال در انجام عملیات در این مسیر و طغیان رودخانه بر اثر بارش باران و سیلاب باشیم.
صمغ‌آبادی درباره احداث سد سنگی – بتنی تصریح کرد: در احداث این سد که در محل تقاطع با رودخانه سفیدرود - امامزاده هاشم به شکل پلکانی بنا شده است، با تلاش بی‌وقفه همکاران به نحوی مطلوب ۸۰ عدد پایل ۱۰ اینچ در طول ۱۵۰ متر از عرض رودخانه مورد استفاده قرار گرفته است و با توجه به شرایط جوی این منطقه و فعال بودن همیشگی رودخانه سفیدرود، تغییر مسیر آب رودخانه نیز با هدف ایمن‌سازی خط لوله ۱۴ اینچ رودبار – رشت انجام و پس از پایان عملیات، مسیر آب رودخانه به حالت اولیه برگردانده شد.