توضیح وزیر نیرو درباره دریافت مطالبات برقی و گازی از عراق

وزیر نیرو اظهار داشت: در سفری که هفته گذشته به عراق داشتم تاکنون روزانه موضوع مطالبات را پیگیری می‌کنم تا توافق در زمین نماند یعنی این حساب یورویی باشد هم پول موجود و هم مطالبات در کوتاه‌ترین زمان ممکن با نظر دستگاه‌های مذکور و با رعایت محدودیت طرف عراق که ناشی از تحریم است، صرف تامین حوائج کشور شود.

توضیح وزیر نیرو درباره دریافت مطالبات  برقی و گازی از عراق

وزیر نیرو اظهار داشت: در سفری که هفته گذشته به عراق داشتم تاکنون روزانه موضوع مطالبات را پیگیری می‌کنم تا توافق در زمین نماند یعنی این حساب یورویی باشد هم پول موجود و هم مطالبات در کوتاه‌ترین زمان ممکن با نظر دستگاه‌های مذکور و با رعایت محدودیت طرف عراق که ناشی از تحریم است، صرف تامین حوائج کشور شود.
به گزارش ایلنا، رضا اردکانیان در پاسخ به سوال ایلنا درباره دریافت مطالبات برقی و گازی پس از سفر هفته گذشته به کشور عراق اظهار داشت: ما دو قرارداد در بخش صادرات گاز و برق با عراق داریم که این کشور گازی را که از ایران دریافت می‌کند در اختیار شرکت‌های خصوصی خود قرار داده و تبدیل به برق در نیروگاه‌های کوچک و بزرگ می‌کند و در اختیار مردم قرار می‌دهد. بنابراین هر دو کالای گاز و برق نهایتا به عنوان برق در اختیار مردم این کشور قرار می‌گیرد.
وی افزود: همان طور که فصل سرما برای ما سختی و محدودیت دارد برای مردم عراق به مراتب بیشتر است.
وزیر نیرو تصریح کرد: برقی را که ما به کشورهای عراق افغانستان و پاکستان صادر می‌کنیم از سوخت‌های مختلف گاز و مایع تولید شده و یا برق‌آبی هستند. اگر فرض کنیم همه برق صادراتی که به همه کشورهای همسایه صادر می‌شود با گاز تولید شود تمام این میزان برقی که مصرف می‌شود کمتر از یک درصد کل گاز تولیدی روزانه کشور است. در حال حاضر طبق اعلام وزارت نفت روزانه هزار میلیون متر مکعب گاز تولید و عرضه می‌شود که شاید در وضعیت عادی حدود 60 تا 70 میلیون متر مکعب آن صرف تولید برقی می‌شود که صادر شده که البته اکنون این میزان کمتر است.
وزیر نیرو گفت: همین میزان گاز و برق کمی که صادر می‌کنیم فقط این‌گونه نیست که ما به ازای ارزی آن اهمیت داشته باشد هر چند برای کشور ما که تحریم دلار و فروش نفت است و نیاز ارزی دارد همین میزان ارزی که از محل صادرات حاصل می‌شود اهمیت دارد اما مهم‌تر، میلیاردها دلار صادرات غیر از گاز و برق است که به کشورهای همسایه داریم.
وی ادامه داد: این صادرات شامل محصولات غذایی کشاورزی، خدمات مهندسی است که توسط بخش خصوصی انجام می‌شود خودمان را جای کسانی که واردکننده این حجم از صادرات هستند نیز بگذاریم. ضروری‌ترین و اساسی‌ترین کالا در فصل زمستان تامین گرمایش و روشنایی است.
اردکانیان همچنین تاکید کرد: باید به این نکته توجه کنیم در بازارهای صادراتی رقبا نیز هشیارند و همواره مشغول فعالیتند طبیعت بازار صادرات این است که کشورهای مختلف سعی می‌کنند بازار را از دست همدیگر دربیاورند، وقتی صادرکننده تغییر کند برای کشور واردکننده به همین سادگی نیست که بتواند کالای مورد نیاز خود را تامین کند ما نیز نباید از بازارهای صادراتی خود به عنوان کشور صادرکننده مغفول بمانیم.
وی تاکید کرد: کشورهایی که تحریم نیستند نفت دارند و مشکل تامین ارز هم ندارند نسبت به بازارهای صادراتی‌شان حساس هستند این کار را نباید جدا از هم در نظر گرفت.
مقام عالی وزارت نیرو خاطرنشان کرد: ما دو قرارداد ارزی در بخش گاز و برق با عراق داریم که طبق اعلام شرکت توانیر امروز 16 دی‌ماه در حد کمتر از دو ماه طلب برق داریم. در طول همه سال‌ها از 2004 تاکنون که به این کشور برق صادر می‌کنیم مطالبات به صورت مستقیم و یا پرداخت به طلبکاران بخش خصوصی وصول شده است بنابراین در بخش برق مطالبه چندانی نداریم.
اردکانیان ادامه داد: در بخش گاز مطالبه انباشته وجود دارد که در دو بخش است یک بخش در حساب شرکت ملی گاز نزد بانک تجارت عراق موجود است و بخش دیگر را هنوز وزارت برق عراق پرداخت نکرده است.