جزئیات تازه از واردات خودرو از مناطق آزاد

طبق اعلام مسئولان سازمان برنامه و بودجه درآمد دولت از محل واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی در سال آینده، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده ولی در مورد تحقق کامل آن با توجه به اینکه به نظر نمی رسد بیش از ۱۴ هزار دستگاه امکان ورود داشته باشد، تردید وجود دارد.

طبق اعلام مسئولان سازمان برنامه و بودجه درآمد دولت از محل واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی در سال آینده، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده ولی در مورد تحقق کامل آن با توجه به اینکه به نظر نمی رسد بیش از ۱۴ هزار دستگاه امکان ورود داشته باشد، تردید وجود دارد.
به گزارش ایسنا،در رابطه با جزئیات این مصوبه مژگان خانلو - سخنگوی ستاد بودجه سال ۱۴۰۰ و همچنین رئیس امور پایش تعهدات دولت و تجهیز منابع سازمان برنامه و بودجه - در گفت‌وگو با ایسنا، توضیحاتی ارائه کرده است.
این مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه با اشاره به این‌که ورود خودرو از مناطق آزاد پیشنهاد نمایندگان بود نه دولت، اظهار کرد: بر این اساس جهت تنظیم بازار خودرو این مجوز صادر شده که امکان واردات خودروهای وارداتی غیر آمریکایی مستقر در مناطق آزاد که فقط امکان تردد در محدوده اطراف آن را دارند با پرداخت حقوق ورودی و تعویض پلاک به سرزمین اصلی فراهم شود.وی افزود: اما طبق مصوبه تلفیق همچنان واردات خودرو به مناطق آزاد است.
 پیش بینی درآمد ۱۰ هزار میلیاردی از واردات خودرو از مناطق آزاد
خانلو در مورد تعداد و منابع پیش بینی شده درآمدی از محل ورود خودرو از مناطق آزاد توضیح داد: در رابطه با تعداد پیش بینی دقیقی ارائه نشده است، اما به هرحال مناطق آزاد نیاز به خودرو دارند و قرار نیست حجم غیرمتعارفی از این مناطق به سرزمین اصلی وارد شود، با این حال پیش بینی که در مجلس صورت گرفته این است که از این محل در سال آینده ۱۰ هزار میلیارد تومان قابل تحقق باشد.
به گفته سخنگوی ستاد بودجه، با توجه به تعدادی که قابلیت ورود از مناطق آزاد به سرزمین اصلی را دارند به نظر نمی‌رسد این ۱۰ هزار میلیارد تومان قابل تحقق باشد، این در حالی است که احتمالا حدود
۱۴ هزار دستگاه امکان ورود به سرزمین اصلی را داشته باشد که در این حالت به نظر می رسد حدود
۵۰۰۰ میلیارد تومان منابع کسب شود.وی این را هم  گفت که طبق پیش بینی صورت گرفته برای ورود خودرو از مناطق آزاد باید ثبت سفارش انجام شد، از این جهت وزارت صنعت، معدن و تجارت باید سامانه ثبت سفارش به سمت سرزمین اصلی را باز کند.خانلو در مورد این‌که آیا چنین وارداتی با توجه به دریافت حقوق ورودی و سایر هزینه های گمرک که می تواند قیمت خودرو را تا دو برابر افزایش دهد، برای مصرف کننده به صرفه است؟ یادآور شد: به هر صورت چند سالی است که واردات خودرو ممنوع بوده و به نظر می رسد اکنون بازار داخلی کشش ورود خودرو را داشته و برای آن تقاضا وجود خواهد داشت، اما این یک مجوز است و تکلیف نشده است از این رو عرضه کننده و خریدار شرایط را خواهند سنجید و در مورد آن تصمیم گیری خواهند کرد و مجبور به انجام آن نیستند.