تحقق روياي «خيابان كامل» با آغاز طراحي ۱۰ خيابان در تهران

يكي از مهم‌ترين شاخص‌هاي يك «خيابان كامل» در شهرها و كلان‌شهرها، توجه به تمام افرادي است كه از خيابان استفاده مي‌كنند؛ مانند خودروها، دوچرخه‌سواران و عابران پياده. «خيابان كامل» در يك تعريف جامع يعني اين‌كه طراحان و معماران شهرسازي در برنامه‌ریزی شهری و مهندسی ترافیک، طراحي‌هاي خاص و استانداردي را انجام دهند تا دسترسی امن، جذاب و راحت برای تمام کاربران اعم از عابر پیاده، دوچرخه‌سواران، خودروها و وسائل حمل‌و‌نقل عمومی، تامين شود. به چنين روندي در شهرسازي، «سیاست‌های خیابان کامل» گفته مي‎شود. در سياست خيابان كامل، خيابان محل دیدار، مکث و تعاملات اجتماعی مردم است و باید به شکلی طراحی شود كه شهروندان را به حضور و مکث درخیابان ترغيب كند. اما يكي از مشكلات مهم درشهر تهران اين است كه خيابان‌ها به‌طور كامل در تسخير خودروها هستند وهرازگاهي نيز به دليل افزايش خودروها و حجم ترافيك، تصميم گرفته مي‎شود كه خيابان‎ها تعريض شده و خانه‎ها و پياده‎روها عقب‎نشيني كنند، تا مشكل ترافيك حل شود، ولي به دليل ورود خودروهاي بيشتر به خيابان‌ها، مشكل ترافيك هم‌چنان حل نشده بر جاي مانده است.



يكي از مهم‌ترين شاخص‌هاي يك «خيابان كامل» در شهرها و كلان‌شهرها، توجه به تمام افرادي است كه از خيابان استفاده مي‌كنند؛ مانند خودروها، دوچرخه‌سواران و عابران پياده. «خيابان كامل» در يك تعريف جامع يعني اين‌كه طراحان و معماران شهرسازي در برنامه‌ریزی شهری و مهندسی ترافیک، طراحي‌هاي خاص و استانداردي را انجام دهند تا دسترسی امن، جذاب و راحت برای تمام کاربران اعم از عابر پیاده، دوچرخه‌سواران، خودروها و وسائل حمل‌و‌نقل عمومی، تامين شود. به چنين روندي در شهرسازي، «سیاست‌های خیابان کامل» گفته مي‎شود. در سياست خيابان كامل، خيابان محل دیدار، مکث و تعاملات اجتماعی مردم است و باید به شکلی طراحی شود كه شهروندان را به حضور و مکث درخیابان ترغيب كند. اما يكي از مشكلات مهم درشهر تهران اين است كه خيابان‌ها به‌طور كامل در تسخير خودروها هستند وهرازگاهي نيز به دليل افزايش خودروها و حجم ترافيك، تصميم گرفته مي‎شود كه خيابان‎ها تعريض شده و خانه‎ها و پياده‎روها عقب‎نشيني كنند، تا مشكل ترافيك حل شود، ولي به دليل ورود خودروهاي بيشتر به خيابان‌ها، مشكل ترافيك هم‌چنان حل نشده بر جاي مانده است.
البته در سال 98، ردیف بودجه جدیدی برای اجرای طرح
«خیابان کامل» پیش‌بینی شده بود؛ موضوعی که درسال اول برنامه پنج ساله سوم شهرداری مطرح شد اما اجرا نشد، گرچه قراربود همان سال قدم‌های جدیدتری برای اجرای آن برداشته شود.
اما اكنون معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، از آغاز طراحي ۱۰ خیابان در تهران خبر داده است؛ خيابان‌هايي كه قرار است از سيطره خودروها خارج شده و سهم شهروندان ديگر نيز در ساختار آن در نظر گرفته شود و فضاي بيشتري به پیاده‌ها و دوچرخه‌ها اختصاص يابد. به گفته معاون حمل‌ونقل شهري، در اين طرح قرار است به عابران، فرصت قدم‌زدن در پیاده‌روهای وسیع را بدهد و ازغلبه آهن بر شهر کم کند.
در صورت اجراي طرح «خيابان كامل»، هم‌زمان امکان تردد برای دوچرخه، موتورسیکلت، خودرو و عابران پیاده به‌وجود مي‌آيد و اين خود نويدي است براي جذاب‌تر شدن عرصه خيابان. به اين ترتيب خیابان‌ها مهم‌ترین فضای عمومی شهر خواهند شد و هر آن‌چه فضای عمومی بخواهد، مثل نشستن، ملاقات، گپ‌زدن، استراحت و روزنامه‌خواندن، در ساختار آن در نظر گرفته خواهد شد.