فيلتر و انسداد اينستاگرام و بيكاري حدود يك ميليون نفر

حتي برخي ازمسئولان كشورهم واقف‎اند كه فضاي مجازي تا چه ميزان در كسب‌وكار و ايجاد شغل براي بسياري از بيكاران و بيكارشدگان، تاثيرخاصي داشته است؛ اين مسئله زماني نمود ويژه خود را نشان داد كه تلگرام فيلتر شد، عده‌اي به دليل عدم دسترسي به فيلترشكن، كسب‌وكار خود را از دست دادند و عده‌اي نيز به اينستاگرام كوچ كردند.

فيلتر و انسداد اينستاگرام و بيكاري حدود يك ميليون نفر

حتي برخي ازمسئولان كشورهم واقف‎اند كه فضاي مجازي تا چه ميزان در كسب‌وكار و ايجاد شغل براي بسياري از بيكاران و بيكارشدگان، تاثيرخاصي داشته است؛ اين مسئله زماني نمود ويژه خود را نشان داد كه تلگرام فيلتر شد،  عده‌اي به دليل عدم دسترسي به فيلترشكن، كسب‌وكار خود را از دست دادند و عده‌اي نيز به اينستاگرام كوچ كردند. اما اكنون برخي از مسئولان بنابه دلايل خاصي، حساسيت ويژه‌اي نسبت به اينستاگرام پيدا كرده‌ ودر تلاش‌اند اين شبكه مجازي را فيلتر و دسترسي به آن‌را سخت و حتي ناممكن كنند. اين درحاليست كه به گفته سخنگوی دولت:«تعطیلی اینستاگرام، باعث بیکاری و فقرحدود یک میلیون ایرانی می‌شود. اینستاگرام محل کسب‎‌وکار گروه بزرگی از مردم شده است و تصمیم به تعطیلی‌اش جنبه‌های اقتصادی کلان دارد.»‌وي هم‌چنين افزوده است:«بررسی‎ها نشان می‎دهد که حدود
۴۰۰ هزار صفحه اینستاگرام ایرانیان دارای بیش از ۵ هزاردنبال‌کننده هستند؛ که حداقل ۱۱۵هزار صفحه از آن‎ها صفحات مربوط به فروشگاه‌ها و کسب‌وکارهاست.»
با توجه به وضعيت اقتصادي و معيشتي مردم و در حالي‌كه برخي از افراد تحت تاثير بحران تحريم و كرونا، شغل خود را از دست داده و به مشاغل مختلف در فضاي مجازي روي آورده‌اند، به‌نظر نمي‌رسد تصميم بر عدم دسترسي به اين فضاها، بتواند باري از مشكلات مردم بردارد. البته درست است كه گاهي شبكه‌هاي مجازي، بستر انتشاربرخي عكس‌ها، لايوها و فيلم‌هاي هنجارشكنانه هم هستند، اما به‌جاي محدود و مسدود كردن اين فضاها كه امكان كسب‌وكار بسياري از مردم به‌ويژه زنان و دختران بيكارو بد يا بي‌سرپرست را فراهم آورده، پليس فتا مي‌تواند افراد خاطي را شناسايي و در مورد حذف و مسدود كردن اكانت آنان اقدام كند؛ موردي كه پيش از اين بارها و حتي با گزارش‌هاي مردمي بسياراتفاق افتاده است.
نهايت اينكه به گفته سخنگوي دولت:«اگر هر صفحه دست‌کم درآمد دو خانواده را تأمین کند، یعنی۲۳۰ هزارخانواده و چیزی حدود
۹۵۰ هزار نفر ایرانی، در اوضاع بیکاری ناشی از کمبود رشد و تحریم، امرار معاش خود را وابسته به این شبکه اجتماعی هستند.»