آزمایش خون به تاریخ می‌پیوندد!

در آینده برای تشخیص بسیاری از بیماری‌ها نیاز به آزمایش خون نداریم، پوست کار را آسان می‌کند

آزمایش خون به تاریخ می‌پیوندد!


در آینده برای تشخیص بسیاری از بیماری‌ها نیاز به آزمایش خون نداریم، پوست کار را آسان می‌کند
پژوهشگران معتقدند بسياری از بیماری‌‌ها در آب میان‌بافتی بدن (این آب در پوست هم وجود دارد) با دقت بالایی قابل تشخیص است ولی تابه‌حال ابزار این تشخیص ساخته نشده بود. اخیرا ابزاری برای این کار ساخته شه که شامل تعداد زیادی میکرو سوزن(سوزن‌های کوتاه‌تر از یک میلیمتر) است و قابلیت شناسایی چند بیماری مثل آسم، برخی سرطان‌ها و مالاریا را در یک‌بار آزمایش دارد و دقت آن 800 برابر دیگر روش‌های معمول است! روش آزمایش هم ساده است. مجموعه‌ای از این میکروسوزن‌ها که تقریبا اندازه یک سکه است با پوست تماس برقرار می‌کند (مثلا انگشت را روش قرار می‌دهید). در نهایت درخشش هر سوزن زیر میکروسکوپ وجود یک نوع بیماری را در بدن تایید می‌کند.
این دست‌آورد، زمینِ بازی در تشخیص‌های پزشکی را عوض می‌کند و احتمالا نیاز به برخی آزمایش‌های خون را منتفی می‌سازد.
البته مدتهاست که پزشکان متخصص قادرند فقط با نگاه کردن به پوست و چهره نکات بسیاری را درباره‌ی وضعیت سلامت فرد فاش کنند. از اضطراب تا مشکلات گوارشی و دیابت، پزشکان متخصص دیابت، روانپزشکان و حتی چشم پزشکان در یک نگاه از ظاهر فرد متوجه می‌شوند. اما معمولا به این تشخیص چندان اعتماد نکرده و ناچارند تشخیص خود را با انجام آزمایش های مختلف اثبات کنند.
چشم پزشکان با توجه به پلک‌های قرمز یا ورم اطراف پلک می‌توانند از احتمال حساسیت یا تحریک و خارش ناحیه‌ی اطراف پلک ناشی از لوازم آرایشی خبر بدهند. حساسیت‌های غذایی نیز می‌تواند عامل تورم پلک‌ بالایی شوند. تشخیص این‌که کدام‌یک از این موارد موجب تورم و دیگر موارد می‌شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
متخصصان دیابت به پوستی ناهموار، تیره و مخملی در پشت گردن و زیر بازوها دقت می کنند؛ پوست چین‌خورده‌ی تیره در زمره نخستین علائم پیش از دیابت قلمداد می‌شود. این نقاط تیره از علائم مقاومت بدن در برابر انسولین به شمار می‌رود. اعتقاد بر این است که انسولین موجب تحریک بیش از حد پوست شده و آن لکه‌های تیره را پدید می‌آورد، حتی اگر خود فرد متوجه‌ی آن نقاط تیره نشود.از آن‌جایی که دیابت در زمره بیماری‌های خانوادگی قلمداد می‌شود، اغلب بیماران آن چین‌خوردگی‌های تیره را مورثی می‌دانند تا علائم یک بیماری.
تمام این تشخیص‌ها فعلا با آزمایش باید ثابت شوند. اما به‌زودی با روش جدید، می‌توان از این نوع آزمایش‌ها بی‌نیاز شد.