عملکرد دریافت‌کنندگان گواهینامه‌های صلاحیت حرفه‌ای پایش می‌شود

مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت:

عملکرد دریافت‌کنندگان گواهینامه‌های صلاحیت حرفه‌ای پایش می‌شود

مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت با اشاره به روند فرآیندهای کاری این مرکز از مرحله شناسایی استعدادها و ارزیابی توانمندی‌ها تا آموزش و توسعه افراد و اعطای گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای، گفت: عملکرد افراد منتخب، پس از دریافت گواهینامه نیز پایش می‌شود و نتایج این پایش، ملاک تصمیم‌گیری برای تمدید یا ابطال گواهینامه در آینده خواهد بود.
به گزارش خبرنگار شانا، علی بیاتی با بیان اینکه این مرکز در سال ۹۴ با دوراندیشی وزیر نفت تشکیل شد، به اهداف اصلی راه‌اندازی آن اشاره و عنوان کرد: در این مرکز به‌دنبال شناسایی استعدادها در حرفه‌های مختلف و پرورش نسلی نو از مدیران هستیم تا به‌ویژه در آینده که تعداد زیادی از مدیران صنعت نفت بازنشسته می‌شوند، از ایجاد شکاف نسلی میان مدیران جلوگیری شود و ناگزیر نباشیم با فانوس به‌دنبال مدیر بگردیم.
وی تصریح کرد: به این منظور، مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت نسبت به تعریف گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای اقدام کرد که بر مبنای آن، بررسی می‌شود چه سطحی از مسئولیت‌ها در حرفه‌های مختلف نیاز است و چه افراد با چه توانمندی‌ها و قابلیت‌هایی می‌توانند عهده‌دار سمت‌های مختلف باشند. به این ترتیب برای هر حرفه، یک هرم شایستگی و برای هر فرد، یک نقشه راه یادگیری تعریف می‌شود.
مدیر مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت گفت: مرکز توسعه به‌طور معمول در حرفه‌های متعدد فراخوان می‌دهد تا ارزیابی به نحوی درست و منسجم انجام شود. ابتدا توانمندی‌های کاری ارزیابی می‌شود و در مرحله بعد شایستگی‌های رفتاری، سرانجام نیز با برگزاری آزمون‌های دانشی و تخصصی، افراد توانمند شناسایی می‌شوند که ممکن است فرآیند ارزیابی حتی تا دو سال به طول انجامد.
بیاتی با طرح این پرسش که آیا پس از دریافت گواهینامه، افراد به حال خود رها می‌شوند؟ عنوان کرد: عملکرد افرادی که گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای دریافت می‌کنند، ملاک تعیین تکلیف گواهینامه برای سطوح بالاتر است، به این معنا که اگر عملکرد آنها مطلوب باشد، می‌توانند در سال‌های آینده برای گواهینامه سطوح بالاتر اقدام کنند، یا برعکس؛ اگر در جریان روند ارزیابی‌ها تشخیص بر این اساس باشد که عملکرد مدیر مربوطه نامطلوب است، گواهینامه ابطال می‌شود.