عدم رعایت استاندارد درسازه‌هایی که تمام نشده، ویران می‌شوند!

در چندسال اخیر، وقوع چندین سیل ویرانگر در چند استان کشور، آشکارکننده یک واقعیت دردناک در رابطه با مدرک‌گرایی ِصِرف برخی مهندسان و نیز انتخاب‌ها و انتصاب‌های نامناسب پیمانکاران در ساخت‌وساز پل و جاده بوده است. بسیاری از پل‌های تازه‌سازی که طول عمرآن‌ها فقط چند سال اخیر است، بر اثر وقوع سیل فروریخته‌اند و درعوض پل‌های قدیمی و تاریخی در این استان‌ها محکم و پابرجا مانده‌اند؛ در گیلان پل خشتی و ۴۰۰ ساله کلاچای بر اثر سیل آخ هم نگفت و محکم و استوار در برابر سیل مقاومت کرد. پل هشتاد ساله ورسک هم که با همکاری مهندسان اتریشی و دانمارکی ساخته شد طبق معمول از آزمون بلایای طبیعی سربلند بیرون آمد.


در چندسال اخیر، وقوع چندین سیل ویرانگر در چند استان کشور، آشکارکننده یک واقعیت دردناک در رابطه با مدرک‌گرایی ِصِرف برخی مهندسان و نیز انتخاب‌ها و انتصاب‌های نامناسب پیمانکاران در ساخت‌وساز پل و جاده بوده است. بسیاری از پل‌های تازه‌سازی که طول عمرآن‌ها فقط  چند سال اخیر است، بر اثر وقوع سیل فروریخته‌اند و درعوض پل‌های قدیمی و تاریخی در این استان‌ها محکم و پابرجا مانده‌اند؛ در گیلان پل خشتی و 400 ساله کلاچای بر اثر سیل آخ هم نگفت و محکم و استوار در برابر سیل مقاومت کرد. پل هشتاد ساله ورسک هم که با همکاری مهندسان اتریشی و دانمارکی ساخته شد طبق معمول از آزمون بلایای طبیعی سربلند بیرون آمد.
 پل ورسک 70 سال تضمین (گارانتی) داشت که در سال 85 تضمین آن تمام شده و هنوز دوازده سال است که اضافه بر گارانتی خود مستحکم و پابرجا مانده است .  این واقعیت تلخ در کنار دیگر مصائب سیل، آزاردهنده و قابل تامل است. وقوع سیل بر اثر بارش در همه‌جای دنیا اتفاق می‌افتد، در همه‌جای دنیا سیل و توفان همواره خسارت‌هایی را بر جای می‌گذارد؛ اما نکته مهم این است که در مهیب‌ترین سیلاب‌ها هم کمتر پیش می‌آید که پل‌های فولادی فرو بریزند و همیشه پل‌ها حتی در بدترین بلاهای آسمانی وسیله مهم عبور و مرور و جابه‌جایی محسوب می‌شوند .اما در کشور ما
ده ها سال است، با وقوع هر بارش و سیلابی، پل‌ها و برخی جاده‌ها، همراه خانه‌های مردم، به تلی از آوار تبدیل می‌شوند. تازه‌ترین خبر در این مورد حادثه پل در اسالم تالش گیلان است که در اثر ویران شدن آن متاسفانه یک نفر جان خود را ازدست داده و یک نفر مصدوم برجای مانده است که البته هر دو کارگرانی بودند که در ساخت این پل مشارکت داشتند. نکته جالب‌تر این که این پل در سال 98 در اثر بارش خراب شده و قرار بود
 18 ماهه ساخته و تمام شود، اما امسال ساخت‌وسازپل به اتمام نرسیده، با بارشی دیگر، دوباره ویران شد.