آتشفشان اتنا؛ تهدیدیکه به یک فرصت تبدیل شد!

یکی از مشخصات ویژه برخی کشورهای توسعه‌یافته، استفاده مدبرانه و علمی از فرصت‌های موجود در اقلیم سرزمین خودشان است؛ اما این تنها استفاده از فرصت‌ها نیست که شاخص توسعه در این کشورها را افزایش داده، بلکه این کشورها، براساس ساختار تعریف‌شده برای توسعه، حتی تهدیدها را هم گاهی به فرصت‌های سودآور تبدیل می‌کنند. یک نگاه کلی به چنین ساختارهای مدیریتی، می‌تواند موجب شود که ما نیز به‌عنوان کشوری که با توجه به اقلیم چهارفصل و میراث باستانی، تاریخی و فرهنگی بسیاری که در تمام نقاط کشور داریم، از تجربه‌های آنان بیاموزیم و با بومی کردن آن تجربیات و ساختارها، به توسعه کشور خود کمک کنیم.

آتشفشان اتنا؛ تهدیدیکه به یک فرصت تبدیل شد!

 


یکی از مشخصات ویژه برخی کشورهای توسعه‌یافته، استفاده مدبرانه و علمی از فرصت‌های موجود در اقلیم سرزمین خودشان است؛ اما این تنها استفاده از فرصت‌ها نیست که شاخص توسعه در این کشورها را افزایش داده، بلکه  این کشورها، براساس ساختار تعریف‌شده برای توسعه، حتی تهدیدها را هم گاهی به فرصت‌های سودآور تبدیل می‌کنند. یک نگاه کلی به چنین ساختارهای مدیریتی، می‌تواند موجب شود که ما نیز به‌عنوان کشوری که با توجه به اقلیم چهارفصل و میراث باستانی، تاریخی و فرهنگی بسیاری که در تمام نقاط کشور داریم، از تجربه‌های آنان بیاموزیم و با بومی کردن آن تجربیات و ساختارها، به توسعه کشور خود کمک کنیم.
یک مثال بارز و تازه در این مورد، آتشفشان کوه اتنا در ایتالیاست، هرچند این آتشفشان، موجب شد که مسئولان، به موقع شهروندان آن ناحیه را تخلیه کنند و برای حفظ جان‌شان، آنان را به مکان امن دیگری انتقال دهند، گدازه‌های آتشفشان اتنا به سمت دره‌ای که خالی از سکنه است سرازیر می‌شود. مقامات محلی گفته‌اند فوران کوه اتنا خطری برای ساکنان جزیره سیسیل نخواهد داشت.
 اما همین مسئولان در دوران بحرانی کرونا، بیکار ننشستند و از این تهدید، یک فرصت برای گردشگری ساختند.کوه اتنا در جزیره سیسیل یکی از فعال‌ترین آتشفشان‌های جهان محسوب می‌شود. اما جالب است بدانیم که همین کوه آتشفشانی فعال که هر از چندگاهی فوران می‌کند، یکی از مقاصد گردشگری در جزیره سیسیل است و تماشای شبانه فوران آن طرفداران زیادی دارد. برخی از کشورهای توسعه یافته که در حال واکسیناسیون انبوه شهروندان خود هستند، برای بازگرداندن صنعت گردشگری و وضعیت عادی، به فکر صدور پاسپورت واکسن کووید19 هستند، مسئله‌ای موجب خواهد شد، این کشورها، به روزهای پرتردد خود از نظر گردشگری بازگردند. توجه به چنین جزئیاتی است که امکان افزایش شاخص توسعه یک کشور را بالا می‌برد.