سازمان عمران و بازآفرینی اسلامشهر پیشگام در احیای بافت های فرسوده شهری

مدیریت تهیه و اجرای طرح‌های موضوعی و موضعی بازآفرینی فضاهای شهری مبتنی بر طرح‌های جامع و تفصیلی از قبیل:حفظ، تقویت و بهره گیری از ظرفیت‌های کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و محیطی اماکن و محدوده های تاریخی و فرهنگی از جمله مهمترین وظایف سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری است.

اسلامشهر-بهاره عشقی صابر
مدیریت تهیه و اجرای طرح‌های موضوعی و موضعی بازآفرینی فضاهای شهری مبتنی بر طرح‌های جامع و تفصیلی از قبیل:حفظ، تقویت و بهره گیری از ظرفیت‌های کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و محیطی اماکن و محدوده های تاریخی و فرهنگی از جمله مهمترین وظایف سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری است.
علاوه بر آن بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده، توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و محله‌های حاشیه‌ای و اقشار کم‌درآمد، ساماندهی بافت‌های ناکارآمد الحاقی به شهر و ناهمگون در محدوده شهر و پایش و ارزیابی طرح‌های بازآفرینی و عمرانی شهر از دیگر وظایف این سازمان است که در شهر اسلامشهر جهت انجام بهینه این وظایف ایفای نقش می‌کند.
فرسوده به بافت‌‎هایی اطلاق می‌شود که 
۵۰ درصد از مساحت آن بافت از مشکلات عدم استحکام بنا، ریزدانگی و نفوذناپذیری رنج می‌برد و در شهر اسلامشهر بیش از ۱۰۴ هکتار بافت فرسوده شناسایی و ثبت شده است.
بافت فرسوده اسلامشهر در ۸ پهنه به ترتیب در محلات معراج در محدوده خیابان کاشانی، مطهری، باغ نرده، مافین آباد، سالور، ضیاءآباد، تختی و 
شهرک امام حسین(ع) گسترده شده است که برای حمایت از این بافت‌های فرسوده تسهیلات مناسبی چون تخفیف تا سقف ۹۰ درصد برای صدور مجوزهای پروانه ساختمانی در نظر گرفته شده است.
عمده ترین مشکل بافت‌های فرسوده اسلامشهر که بیشتر در مناطق ۲ و ۶ شهری هستند، اوقافی یا قولنامه‌ای بودن املاک است و به راحتی نمی‌توان به این املاک تسهیلات ارائه داد.
از جمله اقداماتی که می‌توان برای ساکنین این بافت های فرسوده اوقافی و قولنامه ای انجام داد، بهسازی محیطی و تعریض معابر است تا در مواقع بحرانی نیروهای امدادی به راحتی در محل حضور یابند و خدمت رسانی به شهروندان تسهیل گردد.
پروژه‌های عمرانی چون جدول گذاری و زیرسازی معابر، ترمیم و لکه گیری آسفالت معابر، تراش و روکش مکانیزه آسفالت معابر، اجرای کانال سطح شهر و همسطح سازی معابر در بافت های فرسوده اجرا شده و یا در حال اجرا است.
بازگشایی خیابان ۱۲ متری ضلع شمالی مصلی در محله قلعه قاسم آباد، اختصاص سهمیه قیر جهت بهسازی معابر شهری در محلات هدف از سازمان مسکن و شهرسازی استان تهران، برگزاری کارگروه ماده ۹ در خصوص اراضی قولنامه‌ای، اهدای بسته تشویقی از سازمان مسکن و شهرسازی استان تهران، اخذ مصوبه شورای اسلامی شهر جهت اعمال 
تخفیف ویژه در صدور پروانه‌های ساختمانی املاک واقع در محلات بافت فرسوده، اعطای تسهیلات بانکی املاک واقع در بافت فرسوده شهری از موضوعاتی است که توسط سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری اسلامشهر در حال پیگیری و انجام است.