نجات بچه گربه‌های وحشی، یک گام به‌سوی حفاظت بیشتر از محیط زیست

گربه وحشی ایرانی، یکی دیگر از گونه‌های جانوری در حال انقراض کشور است. چندی پیش تعدادی بچه گربه از این گونه در کنار لاشه مادر کشته شده‌شان در هورالعظیم پیدا شدند. هورالعظیم یا کلان‌تالاب، بزرگ‌ترین تالاب مرزی در استان خوزستان است که یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران به‌شمار می‌آید. تالاب هورالعظیم از دیدگاه منابع جانوری و گیاهی، غنی است.

آذر فخری 
گربه وحشی ایرانی، یکی دیگر از گونه‌های جانوری در حال انقراض کشور است. چندی پیش تعدادی بچه گربه از این گونه در کنار لاشه مادر کشته شده‌شان در هورالعظیم پیدا شدند. هورالعظیم یا کلان‌تالاب، بزرگ‌ترین تالاب مرزی در استان خوزستان است که یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران به‌شمار می‌آید. تالاب هورالعظیم از دیدگاه منابع جانوری و گیاهی، غنی است. 
 شوربختانه، آن‌چه در این تالاب  و دیگر نواحی محیط زیستی کشور در حال رخ دادن است است، بی‎توجهی عمومی نسبت به حیات وحش 
و اکوسیستم گیاهی و جانوری می‎باشد؛ آن‎هم در حالی‎که کشور ما مدتی است در زون-منطقه زمانی و مکانی- خشکسالی قرار گرفته و فعلا تا سال‎ها در همین زون قرار خواهد داشت و بر متولیان محیط زیست است که نگران حیات وحش گیاهی و جانوری باشند، چرا که این مجموعه هم جزو 
میراث ملی کشوراست و هم در معرض تعدی شکارچیان غیرمجاز و هم در معرض عوامل طبیعی مانند آتش‌سوزی به دلیل خشکسالی. در کنار مبارزه موثر با شکارچیان قاچاق که به دنبال گونه‌های در حال انقراض هستند، باید با چالش خشکسالی هم مواجه شویم. چرا که یکی از مهم‌ترین موضوعات بحران‌ساز در حوزه محیط زیست ایران، بالارفتن میزان آتش‌سوزی‌ها در مناطق جنگلی و در اثر خشکسالی‌های گسترده است. فعالان محیط زیست بارها نسبت به عملکرد مقامات اجرایی در مقابله با بحران آتش‌سوزی در مناطق جنگلی و کوهستانی نظرات خود را مطرح کرده‌اند.  
اول فروردین‌ماه  امسال بود که جانشین معاون امور جنگل 
سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، به مناسبت روز جهانی جنگل‌ها در جهان گفت:«طی سال ۹۹ بیش از ۲۱ هزار هکتار از جنگل‌های ایران دچار آتش‌سوزی شد.
به گفته وی، بیشترین آتش‌سوزی‌ها در سال ۱۳۹۹ در اراضی جنگلی به‌ویژه ناحیه رویشی زاگرس و خلیج عمانی به‌وقوع پیوسته است. چنین آتش سوزی‌هایی که هم بر عرصه‌های گیاهی و هم بر اکوزیست جانوری نیز تاثیرات منفی خود را خواهد گذاشت و بایسته است که هرچه زودتر نسبت به جلوگیری از آتش‌سوزی و تهیه تجهیزات لازم برای
 اطفای حریق این مناطق گاه دور از دسترس تمهیداتی جدی و عاجل اندیشیده 
شود.