فاجعه‌ای به نام سلب اعتماد از مردم در بحران اقتصادی

یکی از مهم‌ترین اتفاقات ناخوشایندی که در برخی بحران‌ها و در بیشتر کشورهای جهان اتفاق می‌افتد، بروز رفتارهای ناهنجار اخلاقی در ابعاد اقتصادی، از سوی افرادی است که فرصت را برای سوءاستفاده‌ آماده می‌بینند. این امر اغلب در زمینه کالاهای مهم و پرمصرف مردم اتفاق می‌افتد. چندی پیش خبر رسید که برخی بطری‌های آب معدنی را با آب تانکر یا آب معمولی شهر پر و پلمپ کرده و به نام آب معدنی بهداشتی به مردم می‌فروشند. خبر ناگوار دیگر که می‌تواند آسیب‌های جانی به همراه داشته باشد، مخلوط کردن شیرهای مرجوعی و تاریخ مصرف گذشته با آب و افزودن بر تعداد آن‌ها با تصمیم فروش به مردم بوده که گویا توسط توزیع کنندگان انجام می‎گرفته. البته این افراد پیش از توزیع، دستگیر شده‌اند ورئیس پلیس فتای تهران بزرگ طی توضیحاتی گفته این شیرها توزیع نشده‌اند. اما آیا این نخستین‌بار است که چنین اتفاقی می‌افتد و یا موارد دیگری از این دست بوده که نه قانون و نه مردم عادی متوجه نشده‌اند، مواردی که طبعا و حتما مشکلاتی برای مصرف‌کنندگان به‌وجود آورده بی آنکه بدانند این مشکل از کجا آب خورده است.

فاجعه‌ای به نام سلب اعتماد از مردم در بحران اقتصادی

یکی از مهم‌ترین اتفاقات ناخوشایندی که در برخی بحران‌ها و در بیشتر کشورهای جهان اتفاق می‌افتد، بروز رفتارهای ناهنجار اخلاقی در ابعاد اقتصادی، از سوی افرادی است که فرصت را برای سوءاستفاده‌ آماده می‌بینند. این امر اغلب در زمینه کالاهای مهم و پرمصرف مردم اتفاق می‌افتد. چندی پیش خبر رسید که برخی بطری‌های آب معدنی را با آب تانکر یا آب معمولی شهر پر و پلمپ کرده و به نام آب معدنی بهداشتی به مردم می‌فروشند. خبر ناگوار دیگر که می‌تواند آسیب‌های جانی به همراه داشته باشد، مخلوط کردن شیرهای مرجوعی و تاریخ مصرف گذشته با آب و افزودن بر تعداد آن‌ها با تصمیم فروش به مردم بوده که گویا توسط توزیع کنندگان انجام می‎گرفته. البته این افراد پیش از توزیع، دستگیر شده‌اند ورئیس پلیس فتای تهران بزرگ طی توضیحاتی گفته این شیرها توزیع نشده‌اند. اما آیا این نخستین‌بار است که چنین اتفاقی می‌افتد و یا موارد دیگری از این دست بوده که نه قانون و نه مردم عادی متوجه نشده‌اند، مواردی که طبعا و حتما مشکلاتی برای مصرف‌کنندگان به‌وجود آورده بی آنکه بدانند این مشکل از کجا آب خورده است. 
اساسا تعبیر«آب بستن» از قدیم‌الایام در فرهنگ ما جایگاه ویژه‌ای داشته و نشان‌دهنده کم‌مسئولیتی و یا بی‌مسئولیتی برخی در قبال وجدان خود و سلامتی جانی و مالی دیگران است. آب بستن، با ردپای دیرینش، از سویی دیگر نشان‌دهنده کمبود و با نبود دستگاه‌های نظارتی دقیق است، و نیز همزمان، نشان ازعدم آموزش فرهنگی و اخلاقی مستمر در مورد احساس مسئولیت در قبال یکدیگر. یکی از مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین وظایف مدارس ما، پیش از آغاز هر درسی، آموزش مهارت‌های زندگی و نحوه درست همزیستی در کنار دیگر شهروندان و احترام به حقوق آنان است. هرکدام از ما وظیفه داریم هم به‌عنوان انسان و هم به‌عنوان شهروند، مراقب حدود وحریم، و سلامت و امنیت یکدیگر باشيم و این امر، اما و اگر، و امروز وفردا بردار نیست و هر لحظه تاخیر و عدول از آن می‌تواند منجر به تکرار چنین رفتارهای فاجعه‌باری شود.