رییس اتاق ایران و چین: ذخایر ارزی کشور به شدت کاهش پیدا کرد

رییس اتاق ایران و چین: ذخایر ارزی کشور به شدت کاهش پیدا کرد

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با  ایلنا در مورد تاثیر لغو احتمالی تحریم‌ها بر اقتصاد کشور اظهار کرد:  اقتصاد ما به شدت تحت تاثیر فشارهای تحریمی است، طبق آمار منتشره از مجامع بین‌المللی ذخایر ارزی ما به شدت کاهش پیدا کرده و ارز در دسترس بانک مرکزی به شدت محدود است. لازمه تجارت داشتن ارز است و وقتی ارز در دسترس بانک مرکزی یا واردکننده قرار نگیرد به مشکل برمی خوریم.
وی افزود: تحریم‌ها ما را هم در حوزه صادرات نفت و هم در صادرات غیرنفتی به شدت محدود می‌کنند. بیشترین تاثیر تحریم روی تجارت خارجی ما است. وقتی تجارت خارجی دچار مشکل می‌شود در داخل و در حوزه تولید هم به مشکل برمی‌خوریم کمااینکه شاهد بودیم در یک سال گذشته در همه حوزه‌هایی که به معیشت مردم مربوط بوده با مشکل برخورد کرده‌ایم.
حریری تصریح کرد: بخش بزرگی از این مشکلات به علت فشار تحریمی است. بخش‌های دیگر هم به این مربوط است که سیاست‌گذاران ما کشور را همیشه در حالت انتظار قرار می‌دهند که فشار تحریم برداشته می‌شود یا نمی‌شود. این بلاتکلیفی در تجارت و اقتصاد ما وجود دارد و باعث می‌شود که همیشه یک حالت توقف داشته باشیم. چهار سال پیش چشم ما هرروز به وین بود که در فلان هتل چه اتفاقی می‌افتد و الان هم دوباره در همان حالت قرار می‌گیریم.
وی اضافه کرد: به هرحال اثر این موضوع بر اقتصاد ما به حداقل برسد. اگر بتوانیم مشکل تحریم‌ها را به طور کل حل کنیم، بهترین حالت است اما اگر نمی‌شود باید برای این حالت هم برنامه داشته باشیم و فکر کنیم که در شرایط تحریمی باید چگونه کشور را اداره کرد. آنچه اهمیت دارد داشتن برنامه برای حالت‌های مختلف است.