دبیر: قول کسب مدال در المپیک را نمی‌دهم

رئیس فدراسیون کشتی گفت: در خیلی رشته‌ها مانند فوتبال حضور در المپیک افتخار است، اما در کشتی افتخار نیست و اگر قرار باشد کشتی‌گیر مدال نگیرد فایده‌ای ندارد.

دبیر:  قول کسب مدال در المپیک را نمی‌دهم

رئیس فدراسیون کشتی گفت: در خیلی رشته‌ها مانند فوتبال حضور در المپیک افتخار است، اما در کشتی افتخار نیست و اگر قرار باشد کشتی‌گیر مدال نگیرد فایده‌ای ندارد.
علیرضا دبیر با حضور در برنامه "ورزش و مردم" در خصوص مسابقات کسب سهمیه اظهار داشت: ابتدا خسته نباشید به کادرفنی تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی می‌گویم که در ماه‌های گذشته و با وجود کرونا شرایط سختی در اردوها داشتند. در اردو بودن از شرایط سربازخانه سخت‌تر است و حالا با وجود شرایط کرونا سخت‌تر نیز شده است. حسین نوری هم زحمت کشید و 10 بار دیگر با حریف چینی مسابقه بدهد او را شکست خواهد داد. البته این اشتباه را در صربستان نیز انجام داد. در خیلی رشته‌ها مانند فوتبال حضور در المپیک افتخار است، اما در کشتی افتخار نیست و اگر قرار باشد کشتی‌گیر مدال نگیرد فایده‌ای ندارد.
وی در خصوص اعزام  حسین نوری به مرحله آخر مسابقات کسب سهمیه گفت: دو اسم آقای بنا معرفی کرده است و در آخرین لحظه هر کدام شرایط بهتر داشته باشند، اعزام خواهند شد. معرفی کشتی‌گیر در انتخابی‌ها حق سرمربی است و در حال بازی شطرنج است. بنا در این مسابقات گرایی را آورد و من تنها وزنی که در فرنگی برای کسب سهمیه امید نداشتم وزن 67 بود و در آزاد وزن 65 کیلوگرم بود. خدا را شکر بچه‌ها خوب کشتی گرفتند و  گرایی برای مدعیان خط و نشان کشید و سهمیه کسب کرد.
رئیس فدراسیون کشتی در خصوص کسب مدال در میدان المپیک گفت: دوستان یادشان نرود، تیمی که برج 5 سال 98 من تحویل گرفتم در کشتی فرنگی یازدهم دنیا شده بود و در کشتی آزاد در جایگاه نهم دنیا قرار گرفته بود و حسن یزدانی بهترین کشتی‌گیر ما در سال 2018 به یک آمریکایی باخته بود و  امروز ما اینجا هستیم.
وی تصریح کرد: اینکه بگویم تیم 11 و 9 دنیا را در یک سال و نیم قهرمان المپیک می‌کنم حرف بی‌ربطی است. تفاوت میان طلا با نقره و برنز المپیک از زمین تا آسمان است و همه چیز در لحظه است. در آن لحظه که می‌بینیم یک کشتی‌گیر فن خورد حاصل 2 تا 3 سال کار است  و خود مدال المپیک بین 8 تا 12 سال کار است. کل دنیا برنامه 8 تا 12 ساله برای مدال المپیک دارد.  همه می‌دانند روحیه فعالی دارم و زحمت می‌کشیم و کادرفنی و بچه‌ها از من بهتر هستند، اما واقعا المپیک سخت است. هیچ کسی نمی‌تواند تضمین کند در المپیک مدال طلا می‌گیرد و من به عنوان یک آدم حرفه‌ای تضمین نمی‌دهم. کادرفنی و بچه‌ها و من تا به حال کار خود را انجام دادیم و از برنامه‌ جلوتر هستیم، اما قول مدال نمی‌دهم.
دبیر خاطرنشان کرد: ما ناامید نیستیم و حتماً تلاش می‌کنیم و خواسته من از مربیان و بچه‌ها متفاوت است، اما واقعاً میدان المپیک میدان کوچکی نیست. اگر کوچک بود به جای 9 مدال المپیک 
90 مدال داشتیم. در المپیک سیدنی از 8 وزن ما در 
5 وزن شانس طلا داشتیم و یک نفر مدال گرفتیم. تلاش می‌کنیم و کم نمی‌گذاریم، اما از من نخواهید بگویم چند مدال می‌گیریم. اول همه چیز دست خدا است و بعد تلاش و اتفاقات.
رئیس فدراسیون کشتی تصریح کرد:  در المپیک کسی مدال طلا می‌گیرد که شش دانگ باشد و حتی پلک زدن تماشاگران را ببینید و حتی اگر 5 دانگ باشد طلا نمی‌گیرد. برای شش دانگ بودن نیز دو مرحله دارد. یک مرحله تمرین 7، 8 سال است و همیشه به بچه‌ها گفتم مدال طلای المپیک در فروردین ماه با نوع کشتی و برنامه‌ها مشخص می‌شود چه کسی صاحب طلا می‌شود که مرحله دوم است. مربیان ما کاربلد هستند و زحمت می‌کشند، اما المپیک میدان بزرگی است.
دبیر افزود: در بحث‌ها شخص مطرح نیست و نیامدم در کشتی جهان پهلوان باشم و بزرگ بشوم و آمدم خود را هزینه کنم. امیدوارم خدا کمک کند تا پای عهد  خود باشم. از سلطانی‌فر، صالحی‌امیری و علی‌نژاد تشکر می‌کنم که آنچه در خدمتشان است را انجام می‌دهند. سال 95 کمیته المپیک بودجه 
5 میلیارد و نیم به ما پرداخت کرده است و  دلار سه هزار تومان بوده است، اما سال گذشته به من 3 میلیارد پرداخت کردند و پول گرایی را پای بودجه گذاشتند. در حال حاضر و با وضعیت دلار باید به ما 55 میلیارد بودجه بدهند.
وی تاکید کرد: تمام هزینه‌ها ما دلاری است. کشتی جز معدود رشته‌هایی است که برای حضور در مسابقات باید ورودی پرداخت کرد و این کار اشتباهی است که اتحادیه جهانی انجام می‌داده است و به لالویچ نیز این موضوع را اعلام کردم. در مسابقات بابت هر نفر باید شبانه 180 یورو پرداخت کنیم. از دوستان مجلس نیز گله کردم و حتی قرار بود تا روز آخر بودجه خوبی بگذارند. اگر بودجه خوب نباشد روز به روز کشتی به عقب می‌رود.
رئیس فدراسیون کشتی در ادامه بیان کرد: اشتباه است ما را با فوتبال و وزنه‌برداری بسنجند. جایگاه فوتبال در دنیا مشخص است و باید با خودش سنجیده شود. ورزشکار کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو تفکر حرفه‌ای دارند و اشتباه است فوتبال را با کشتی بسنجیم. کشتی مزیت رقابتی ما در دنیا است و تا زمانی که آمریکا و روسیه در کشتی قوی‌تر هستند به شما قول می‌دهم کشتی از المپیک حذف نمی‌شود و ما نیز خوب هستیم. حتماً باید رشته‌های دیگه بالا بیایند، چرا که روسای فدراسیون‌ها و بچه‌های ورزشکار دیگر نیز زحمت می‌کشند، اما در حال حاضر کشتی را داریم، اما در حال از دست دادن آن
 هستیم.
دبیر تاکید کرد: موضوع من وزارت ورزش نیست. شخص سلطانی‌فر و همکارانشان تا امروز هر چی گفتیم انجام دادند، اما چانه بودجه کوچک است. بدبختی ما این است که می‌گویند فدراسیون کشتی بودجه را از بیرون می‌آورد، اما واقعاً بیرون خبری نیست. خدا لطف کرد و خانه کشتی شهید ابراهیم هادی را با زحمات همکاران بعد از 23 سال بازسازی اساسی شد و سالن جهانبخت توفیق نیز بازسازی شد. فدراسیون کشتی نیز 50، 60 سال جای خوبی نبود، اما در حال حاضر به جرات فدراسیون کشتی خوشگل‌ترین فدراسیون ایران است و حتی به لالویچ گفتم نیز جایگاه فدراسیون کشتی ما از دفتر شما زیباتر است.
رئیس فدراسیون کشتی در ادامه از افتتاح بزرگترین کمپ کشتی دنیا در روزهای آینده در ایران خبر داد و گفت: خدا لطف کرد و قرار است تا 10 روز آینده بزرگترین کمپ کشتی دنیا را به نام شهید سعدزاده در کشورمان افتتاح کنیم. این کمپ 8 تشک کشتی دارد و از  سالن فیزیوتراپی، ماساژ، سونا و استخر مجهز برخوردار است. همچنین در این کمپ امکانات فیلمبرداری از تمرینات وجود دارد. به جرات می‌گویم چنین کمپی را در نه تنها در کشتی بلکه در رشته‌های دیگر در ایران و دنیا ندیده‌ایم. این نشان می‌دهد در جمهوری اسلامی و در بی‌پولی نیز می‌شود کار خوب کرد.