آیا واقعا کلر، ویروس کرونا را از بین می‌برد؟

بیش از ۱۴ ماه است آنانی که علاقه‌مند به ورزش شنا هستند، به دلیل احتمال و حتی امکان ابتلا به ویروس کرونا، از شنا کردن در استخرهای عمومی منع شده‌اند و استخرهای عمومی هم در تمام کشورها تعطیل شده است. اما این تعطیلی‌ها به معنای عدم تحقیقات در این زمینه نبوده است. چراکه به هرحال مردم، نیازمند تفریح و حضور در اجتماعات هستند و منع مداوم انسان‌هایی که ذاتا اجتماعی هستند و در خانه نگه‌داشتن آنان، آسیب‌های روانی خاص خود را به همراه دارد و هم‌چنانکه کارشناسان روان ابراز نگانی کرده‌اند، دوران پساکرونایی دوران مواجهه با انواع معضلات روانی خواهد بود. بر این اساس، محققان در تلاشند به هر نحوی شده، امکانات حضور حداقلی مردم در جوامع و انجام ورزش‌های دلخواه را فراهم آورند.

بیش از 14 ماه است آنانی که علاقه‌مند به ورزش شنا هستند، به دلیل احتمال و حتی امکان ابتلا به ویروس کرونا، از شنا کردن در استخرهای عمومی منع شده‌اند و استخرهای عمومی هم در تمام کشورها تعطیل شده است. اما این تعطیلی‌ها به معنای عدم تحقیقات در این زمینه نبوده است. چراکه به هرحال مردم، نیازمند تفریح و حضور در اجتماعات هستند و منع مداوم انسان‌هایی که ذاتا اجتماعی هستند و در خانه نگه‌داشتن آنان، آسیب‌های روانی خاص خود را به همراه دارد و هم‌چنانکه کارشناسان روان ابراز نگانی کرده‌اند، دوران پساکرونایی دوران مواجهه با انواع معضلات روانی خواهد بود. بر این اساس، محققان در تلاشند به هر نحوی شده، امکانات حضور حداقلی مردم در جوامع و انجام ورزش‌های دلخواه را فراهم آورند.
تحقیقات  کارشناسان «کانون کنترل بیماری و پیشگیری از آن» (CDC) در آمریکا، نشان داده است که تاکنون ویروس کرونا در منابع آب آشامیدنی یافت نشده است. گرچه ویروس کرونا می‌تواند در آب زنده بماند اما آخرین بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد مبتلا کردن فرد به این ویروس، نیازمند آن است که حجم بسیار بالایی از این ویروس در آب وجود داشته باشد. از سوی دیگر مطالعه اخیر محققان کالج سلطنتی لندن نشان داده کلری که به آب استخرها افزوده می‌شود، می‌تواند ویروس کووید-۱۹ را در عرض ۳۰ ثانیه از بین ببرد.ویروس شناسان امپریال کالج لندن طی این مطالعه تأثیر غلظت‌های مختلف کلر در آب را بر کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ بررسی کرده‌اند؛ یافته‌های آن‎ها نشان می‌دهد. خطر انتقال کووید-۱۹ از طریق آب استخر بسیار کم است. این «بسیارکم» البته قابل تامل است و بدین معناست که هنوز و حتی با افزودن انواع غلظت‌های کلر به آب استخرها، احتمال ابتلا وجود دارد و نباید در این مورد تصمیم‌های عجولانه برای بازکردن استخرهای عمومی گرفته شود. احتمال کم، به‌معنای عدم احتمال به‌طور کلی نیست و اگر به همین «احتمال کم» هم بی‌توجهی شود، ممکن است فجایع دیگری رقم بخورد، چون اساسا ویروس نمی‌میرد و فقط غیرفعال می‌شود و اگر همین ویروس غیرفعال وارد بدن انسان شود، فعال شده و بلافاصله شروع به تکثیر می‌کند. بنابراین بهتر آن است که هم‌چنان حتی این «احتمالات کم» را نیز رعایت کنیم.