بازار سرمایه، موضوعی ملی است

رییس سازمان بورس خبر داد:

روش ما در سازمان بورس مبتنی بر تعامل، همکاری و انتقادپذیری است. تلاش بر این است که مجموعه بازار سرمایه به عنوان یک خانواده در کنار هم باشند. زیان برخی سهامداران در سال گذشته، مسئولیت سازمان بورس را سنگین تر می کند و تلاش زیادتری را می طلبد تا آینده روشن تری را شاهد باشیم.

روش ما در سازمان بورس مبتنی بر تعامل، همکاری و انتقادپذیری است. تلاش بر این است که مجموعه بازار سرمایه به عنوان یک خانواده در کنار هم باشند. زیان برخی سهامداران در سال گذشته، مسئولیت سازمان بورس را سنگین تر می کند و تلاش زیادتری را می طلبد تا آینده روشن تری را شاهد باشیم.
به گزارش  ایلنا از بازار سرمایه، دکتر محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار جمعه شب ۲۷ فروردین ماه در جمع خانواده بازار سرمایه گفت: سال گذشته بازار سرمایه به رغم همه فراز و نشیب‌ها جایگاه جدیدی را در اقتصاد کشور به نام خود ثبت کرد و امروز نام بورس به عنوان یک نهاد مهم اقتصادی در کشور مطرح است.
 بازار سرمایه، موضوعی ملی است
رییس سازمان بورس در پاسخ به سوال دیگری در خصوص قیمت گذاری دستوری و تاثیر آن در بازار گفت: همواره عنوان کرده ام و مجددا تاکید میکنم که بازار سرمایه امروز یک موضوع ملی است. حدود 
۹۰ درصد مردم کشور در این بازار فعالیت دارند. نباید با قیمت گذاری حقوق سرمایه گذار را تحت تاثیر قرار دهیم. باید سرمایه گذاری در بخش مولد اقتصاد از توجیه پذیری برخوردار باشد. نباید به بازار سهام ضربه وارد کنیم. قیمت گذاری دستوری با تولید، 
سرمایه گذاری، اهداف اقتصادی کشور، برنامه های توسعه ای و سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها هماهنگی ندارد.دکتر دهقان دهنوی با بیان اینکه تلاش می شود تا دیگر شاهد قیمت گذاری نباشیم، تصریح کرد: چنانچه قرار به تعیین قیمت باشد، باید سازمان بورس به عنوان یکی از پایه های اصلی، حضور داشته باشد. البته چنانچه چنین روندهای قیمت‌گذاری دستوری ادامه یابد، اعلام جرم و شکایت برای دفاع از حقوق سهامداران به جریان می افتد.
وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه ذاتا رفتاری‌های پیش واکنشی زیادی دارد، گفت: در واقع بازار سرمایه خیلی زود نسبت به رخدادهای اقتصادی واکنش نشان داده و گاهی واکنش ها بیش از اندازه اصلی است.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه قیمت گذاری برای اقتصاد سم است افزود: وظیفه و اولویت اصلی سازمان بورس دفاع از حقوق سهامدار است، از آن دفاع می‌کنیم.
دبیرشورایعالی بورس در بخش دیگری از گفتگوی خود با خانواده بازار سرمایه و در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات جدید سازمان بورس در مسیر افزایش نقدشوندگی و شفافیت گفت: بازار باید از همه پارامترها و زیرساخت های لازم برای شفافیت و نقدشوندگی برخوردار باشد. هیچکس ادعا نمیکند که بازار سرمایه در حال حاضر از لحاظ این زیرساخت‌ها در وضعیت مطلوبی قرار دارد. باید و حتما برای اجرای مطلوب و پایدار بازارگردانی برنامه های مشخصی داشته باشیم. توسعه فرهنگ سهامداری و آموزش مدیریت ریسک نیز بازطراحی و عملیاتی می شود. برای دستیابی به این چشم‌انداز باید تصمیمات درست و دقیق داشته باشیم
 آزادسازی فروش سهام عدالت، منوط به شرایط بازار
دبیر شورایعالی بورس به موضوع 
سرمایه گذاری بانک‌ها  در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: قانون رفع موانع تولید، محدودیت های زیادی برای 
سرمایه گذاری بانک‌ها درنظر گرفته است و در این مسیر باید بحث بنگاه داری و سرمایه گذاری بانک‌ها را از یکدیگر تفکیک کرد. ایجاد شرکتها و صندوق های پروژه ای از جمله مواردی است که می تواند به تسهیل فرآیند سرمایه گذاری بانک‌ها در بازار سرمایه کمک شایانی کند.