شانه منجمد؛ عارضه ای دردناک اما قابل درمان

یک متخصص ارتوپد و جراح گفت: شانه منجمد یا یخ زده عارضه‌ای که بعد از ۵۰ سالگی به وجود می‌آید و منجر به محدودیت شدید حرکات دست و شانه می‌شود.

شانه منجمد؛ عارضه ای دردناک اما قابل درمان

یک متخصص ارتوپد و جراح گفت: شانه منجمد یا یخ زده عارضه‌ای که بعد از ۵۰ سالگی به وجود می‌آید و منجر به محدودیت شدید حرکات دست و شانه می‌شود.
ذبیح الله حسن زاده، متخصص ارتوپد و جراح در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: شانه یخ زده یا منجمد در افراد بالای ۵۰ سال اتفاق میافتد به شکلی که این افراد دچار محدودیت حرکت مفصل شانه میشوند و بعد از گذشت مدتی که نمیتوانند روی شانه شان بخوابند؛ شانه برای اینکه باز شود و بتواند حرکت دور کردن مفصل را انجام دهد از ۹۰ درجه به بالا دیگر حرکت نمیکند و این محدودیت مدام افزایش مییابد تا جایی که دست دیگر به پشت بیمار نمی رسد.
حسن زاده گفت: افرادی که به کم کاری تیروئید و یا دیابت مبتلا هستند و افرادی که قبلا دچار ضرب دیدگی و آسیب دیدگی شده اند بیشتر در معرض ابتلا به این مشکل هستند.
او ادامه داد: به طور کلی مفصل شانه مفصل بسیار مهمی است و تنها مفصلی است که دامنه حرکاتش از تمام مفاصل دیگر بدن بیشتر است.
این جراح و متخصص ارتوپدی بیان کرد: وقتی مفصل شانه دچار یخ زدگی میشود، کپسول مفصلی از یک فضایی به بعد مشکل پیدا میکند و حرکات بیمار محدود میشود و بیمار بعد از مدتی حتی برای غذا خوردن و بالا آوردن دست و سلام کردن دچار درد شدید میشود و مجبور است نیم تنه خود را حرکت دهد و تنش را خم کند تا بتواند از دستش کمک بگیرد.
او گفت: بعد از اینکه بیمار شرح حال کاملی از خود به پزشک معالج ارائه داد و بیماری شانه منجمد تشخیص داده شد و معاینه انجام شد، تنها با یک عکس ساده رادیولوژی برای تشخیص و درمان دقیق، کافی است.
حسن زاده تصریح کرد: گاهی اوقات بیمار دچار محدودیت در زوایای خاصی میشود که می تواند همزمان، پارگی عضلات چرخاننده شانه را نیز به همراه داشته باشد، اما در سنین بالای ۵۰ سال با این زمینه، بیماری شانه منجمد ایجاد میشود که برای درمانش حتما باید از دارو‌های ضدالتهاب، فیزیوتراپی و تکرار تمریناتی که بیمار میتواند در منزل انجام دهد تا محدودیت‌های حرکتی مفصل شانه رفع شود و کاهش یابد تا شانه به شرایط بگردد که معمولا طول دوره درمان، ۱۸ تا ۲۴ ماه است.
او افزود: برای عبور بیمار از یک مرحله حاد و تایید درمان توسط پزشک متخصص، تزریق سرم و داروی بی حس کننده به داخل مفصل و مانور‌های خاصی که به ترتیب‌های خاصی نیاز دارد می تواند مشکل بیمار را کاهش دهد و پس از آن میتوان از فیزیوتراپی جدی برای تکمیل درمان استفاده کرد.
این جراح و متخصص ارتوپدی بیان کرد: فرد به تدریج متوجه کاهش و از بین رفتن محدودیت‌ها می شود و کم کم می تواند دست هایش را از تنش دور کند و حتی می تواند آرام دستش را به پشتش برساند.
او گفت: انجام فیزیوتراپی و حرکات و تمرینات جدی، داخل منزل پس از تزریق سرم میتواند برای بیمار بسیار موثر و نجات بخش باشد.
حسن زاده گفت: بیماری که دچار پوکی استخوان است ممکن است حین جراحی بسته، دچار شکستگی مفصل شانه یا شکستگی استخوان‌های اطراف شود که پزشک متخصص اغلب با دقت کافی و احتیاط لازم می تواند بدون ایجاد کردن مشکل برای بیمار، او را از این مشکل نجات دهد.