پروژه ادغام دانشگاه‎ها متوقف شد

آخرین جزئیات طرح ساماندهی آموزش عالی؛

معاون وزیر علوم با بیان این مطلب که به دلیل حساسیت‌های شهری، فعلا وارد تجمیع مؤسسه‌ای نشده‌ایم، اظهار کرد:به جای تجمیع مؤسسات، وارد تجمیع و ساماندهی رشته‌ای برخی مؤسسات شده ایم.

معاون وزیر علوم با بیان این مطلب که به دلیل حساسیت‌های شهری، فعلا وارد تجمیع مؤسسه‌ای نشده‌ایم، اظهار کرد:به جای تجمیع مؤسسات، وارد تجمیع و ساماندهی رشته‌ای برخی مؤسسات شده ایم.
غلامحسین رحیمی در گفتگو با مهر، اواخر اردیبهشت ماه یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس از مخالفت اعضای کمیسیون با تجمیع دانشگاه‌ها در طرح ساماندهی خبر داد، با توجه به مخالفت
چند باره مجلس آیا طرح ساماندهی دانشگاه‌ها با تغییراتی همراه خواهد شد؟ اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی سه هدف را برای ساماندهی مشخص کرده است؛ نخست ارتقا کیفی.یعنی هر برنامه‌ای که داریم چه الحاق چه تجمیع و … باید منجر به ارتقای کیفی شود. دوم متناسب‌سازی رشته‌ها با نیازها است. یعنی ساماندهی رشته‌ای در مؤسسات مشمول ساماندهی را باید به گونه‌ای انجام دهیم که در راستای نیازها
 باشد.
وی افزود: هدف سوم از اجرای طرح ساماندهی، استفاده بهینه از امکانات و صرفه‌جویی اقتصادی است؛ یعنی باید بهترین استفاده را با حفظ ارتقا کیفی از امکانات موجود داشته باشیم و بر اساس این سه هدف است که عملاً به ساماندهی مبادرت کرده‌ایم.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم خاطرنشان کرد: از ۱۲۰ مؤسسه حدود ۹۰ مؤسسه آموزش عالی دولتی وابسته به وزارت علوم مشمول ساماندهی شدند که شامل دانشگاه آزاد پیام نور و فنی و حرفه‌ای نمی‌شود و این مؤسسات خودشان نسبت به ساماندهی داخلی اقدام خواهند کرد.
 برخی مؤسسات نمی‌توانند و نباید دانشجو بپذیرند
رحیمی بیان کرد: از ۹۰ مؤسسه تعداد ۴۲ مؤسسه عملاً مشمول الحاق یا تجمیع می‌شوند به عنوان مثال وقتی تربت جام به دانشگاه مشهد، یا مرکز آموزش عالی حضرت نرجس(س) در رفسنجان به دانشگاه رفسنجان و یا مرکز آموزش عالی فیروزآباد به دانشگاه شیراز ملحق شود هدف ما همان ۳ هدفی است که اشاره کردم.این ۳ مؤسسه که نام بردم، در وضعیت فعلی هیچکدام نمی‌توانند دانشجو بپذیرند یا بخش قابل توجهی از آنها نمی‌توانند پذیرش دانشجو داشته باشند.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم این مؤسسات را به همین صورت نگه داریم باید از استاندارهای کیفی چشم‌پوشی کنیم که مغایر با اهداف اصلی ساماندهی است؛ یعنی اگر قرار بود همین وضعیت فعلی را ادامه دهیم، دیگر چه نیازی به مصوبه شورای عالی انقلاب و ابلاغیه شورا بود؟ پس معلوم است باید تغییراتی رخ دهد.
 هیچ مؤسسه آموزش عالی حذف نمی‌شود
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اضافه کرد:ما تغییرات را بر اساس حفظ همه مؤسسات انجام دادیم یعنی هیچ مؤسسه‌ای حذف نمی‌شود بلکه ملحق می‌شود.
 مراکز آموزش عالی که در حد و اندازه یک دانشگاه نیستند
رحیمی در ادامه درباره بحث تجمیع برخی از مؤسسات آموزش عالی نیز توضیح داد و گفت:تجمیع، یعنی ۲ یا ۳ مؤسسه آموزش عالی حدوداً هم وزن تجمیع و به یک دانشگاه جامع تبدیل شوند؛ همین الان این‌هایی که مشمول تجمیع هستند، در حد و اندازه دانشگاه نیستند هرچند که اسم دانشگاه را داشته باشند.
 ۸ مؤسسه آموزش عالی که باید تجمیع شوند
وی با اعلام اینکه برخی مؤسسات آموزش عالی مثل تربیت حیدریه و گناباد، یا مثلاً مراغه و و بناب، میبد و اردکان، فسا و جهرم نیازمند تجمیع هستند، خاطرنشان کرد: این مؤسسات هیچکدام در قامت یک دانشگاه رشد یافته نیستند و از طرف دیگر در حال حاضر هیچ نیازی نداریم که این مؤسسات را مستقلاً بخواهیم به یک دانشگاه رشد یافته تبدیل کنیم؛ از این جهت که داوطلب به اندازه کافی ندارند، دوم اینکه به دانش آموخته بیش‌تر از این نیازی ندارند و سوم اینکه اعتباری که بخواهیم در دو شهر نزدیک هم، رشته‌های مشابه را یا تأسیس کنیم یا هیأت علمی و زیرساخت فعالیت‌های فوق برنامه برای دانشجو ایجاد کنیم، نداریم. یعنی در حال حاضر اگر اعتباری هم داشته باشیم، باید برای ارتقا کیفی آموزش عالی موجودمان هزینه کنیم.
 تجمیع مؤسسات فعلاً متوقف شد
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان این مطلب که به دلیل حساسیت‌های شهری، فعلاًً وارد تجمیع مؤسسه‌ای نشده‌ایم، اظهار کرد: به جای تجمیع مؤسسات، وارد تجمیع و ساماندهی رشته‌ای این مؤسسات شده‌ایم به گونه‌ای که اینها یک دانشگاه هستند.
به عنوان مثال مراغه و بناب با توجه به رشته‌ها و گروه‌های علمی که دارند، بناب تمرکزش را بر رشته‌های فنی-مهندسی و علوم پایه بگذارد و مراغه دیگر وارد رشته‌های فنی نشود بلکه بر رشته‌های کشاورزی،
 علوم انسانی، هنر و علوم پایه فعالیت کند.
 ۸۰-۹۰ درصد درصد مقالات از کدام دانشگاه‌ها هستند؟
وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰-۹۰ درصد مقالات معتبر علمی در موسساتی پدید می‌آید که مشمول ساماندهی نیستند، گفت: ما می‌خواهیم مؤسسات مشمول ساماندهی را در جهتی ببریم که از نظر کمی محدودتر باشند و از نظر کیفی در توسعه علمی کشور مشارکت داشته باشند.