۷۶۰۰ روستا بدون آسفالت

معاون سازمان راهداری اعلام کرد؛

معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی با بیان اینکه ۷۶۰۰ روستا در کشور فاقد راه مناسب و آسفالته هستند، گفت: یکی از مشکلات موجود در این زمینه کمبود قیر و تامین نابهنگام است که باعث شده با وجود آماده شدن ۳۰۰۰ کیلومتر راه روستایی نتوانیم آن را آسفالت کنیم.

معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی با بیان اینکه ۷۶۰۰ روستا در کشور فاقد راه مناسب و آسفالته هستند، گفت: یکی از مشکلات موجود در این زمینه کمبود قیر و تامین نابهنگام است که باعث شده با وجود آماده شدن ۳۰۰۰ کیلومتر راه روستایی نتوانیم آن را آسفالت کنیم.
خداداد مقبلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ضریب برخورداری از راه روستایی آسفالته مناسب در مناطق مختلف کشور متفاوت بوده اما در کشور به طور متوسط ۸۰.۷ درصد از راه‌های روستایی آسفالت شدند اما این عدد در برخی از استان‌ها کمتر از ۷۰ درصد و در برخی شهرستان‌ها تا ۲۳ درصد هم متفاوت است.
وی با بیان اینکه آسفالت نشدن راه‌های روستایی به این معنا نیست که دولت کاری در این زمینه نکرده است، افزود: در برخی مناطق به دلیل پراکندگی نقاط جمعیتی و شرایط توپوگرافی خاص راه‌های روستایی کمتری آسفالت شده‌اند و هم اکنون آنالیز کاملی از راه‌های روستایی داریم و بر این اساس حدود
 ۷۶۰۰ روستا فاقد راه آسفالت مناسب هستند که بالای۲۰ خانوار جمعیت دارند.
معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: به عنوان مثال ضریب برخورداری استان خوزستان از راه‌های روستایی آسفالته ۷۵.۸ است اما این ضریب برای پنج شهرستان زیر هفتاد درصد است. در این میان می‌توان به اندیکا با ضریب ۳۱.۱ درصد و دزفولبا ضریب ۲۳ درصد اشاره کرد درحالی که امیدیه و آقاجری ۱۰۰ درصد راه‌های روستایی‌شان آسفالته است و این عدد برای شهرستان‌های آبادان ۹۶.۶ درصد و باوی ۹۱.۸ درصد است.
به گفته مقبلی، بر اساس آمار سرشماری سال ۱۳۹۵ ضریب برخورداری ۷۲ شهرستان از بین
 ۴۲۴ شهرستان از راه‌های روستایی کمتر از ۷۰ درصد است و هفت استان از۳۱ استان هم  همین وضعیت را دارند اما اگر اعتبارات راه روستایی ملی در این‌ استان‌ها و شهرستان‌ها توزیع کنیم وضعیت راه‌های روستایی آن‌ها نیز نزدیک به نرم کشوری خواهد شد.
وی اظهار کرد: بر همین اساس وزیر راه و شهرسازی به استانداران کشور نامه‌ای نوشتند تا در این راستا اولویت بندی صورت گیرد و عمده اعتبارات راه‌های روستایی در میان کم برخوردارها توزیع شود در پی همین مکاتبات و تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای توسعه راه‌های روستایی تصویب شد که استان‌های کمتر برخوردار اعتبارات بسیار بیشتری در این میان دارند.