اگر گوشت را کم یا حذف کرده اید؛ بخوانید

بسیاری از غذاهای محبوب ما ایرانی‌ها، با استفاده از گوشت قرمز تهیه می‌شوند. این روزها تهیه گوشت قرمز برای بسیاری از خانواده یه معضل تبدیل شده است؛ آن‌هم در حالی‌که گوشت پای ثابت خورش‌های ایرانی است، اما از آن‌جا که طعم و بنیان این غذاها فی‌نفسه، عالی‌ است، پیدا کردن جایگزینی برای گوشت آسان است و همین ویژگی نشان می‌دهد که با کمی رویکرد به گیاه خواری می‌توان از آشپزی و غذاهای ایرانی لذت برد.در واقع حالا نوبت آن است که کمی هم از غذاهای گیاهی ایرانی لذت ببریم که تعدادشان کم هم نیست. وقتی یک خورش ایرانی می‌پزیم، مهم است که به یاد داشته باشیم که اساسا اکثر روش‌های تهیه خیلی شبیه هم است. بنابراین به راحتی می‌توان گوشت را با بادمجان یا سبزیجات دیگر جایگزین کرد.

اگر گوشت را کم یا حذف کرده اید؛ بخوانید

!

بسیاری از غذاهای محبوب ما ایرانی‌ها، با استفاده از گوشت قرمز تهیه می‌شوند. این روزها تهیه گوشت قرمز برای بسیاری از خانواده یه معضل تبدیل شده است؛ آن‌هم در حالی‌که  گوشت پای ثابت خورش‌های ایرانی است، اما از آن‌جا که طعم و بنیان این غذاها فی‌نفسه، عالی‌ است، پیدا کردن جایگزینی برای گوشت آسان است و همین ویژگی نشان می‌دهد که با کمی رویکرد به گیاه خواری می‌توان از آشپزی و غذاهای ایرانی لذت برد.در واقع حالا نوبت آن است که کمی هم از غذاهای گیاهی ایرانی لذت ببریم که تعدادشان کم هم نیست. وقتی یک خورش ایرانی می‌پزیم، مهم است که به یاد داشته باشیم که اساسا اکثر روش‌های تهیه خیلی شبیه هم است. بنابراین به راحتی می‌توان گوشت را با بادمجان یا سبزیجات دیگر جایگزین کرد.
علاوه بر خورش‌های گوشتی که به‌راحتی قابل تبدیل شدن به گیاهی هستند، سوپ‌های زیادی هم در آشپزی ایرانی داریم که همیشه با گیاهان درست شده‌اند. ما مقادیر زیادی حبوبات و غلات در آشپزی ایرانی استفاده می‌کنیم، پس خیلی راحت می‌توانیم، حتی وقتی گوشت نداشته نداریم، یک غذای پر از مواد مغذی و مفیدتهیه کنیم.
 خورش‌هایی مانند قرمه‌سبزی قیمه و آبگوشت به‌طور سنتی گوشت دارند، اما به‌راحتی می‌توان آن‌ها را تغییر داد. قرمه‌سبزی مقادیر زیادی سبزی‌های تفت داده شده و لوبیا قرمز دارد، آبگوشت هم شامل نخود و سیب‌‌زمینی است.
قیمه بادمجان:قیمه،ترکیبی گوشت و لپه و معنای لفظیقیمه هم «گوشت قطعه قطعه شده»است. قیمه بادمجان هم همان است، ولی بادمجان هم دارد که در کنارخیلی کنار گوشت طعم خوبی به این غذا می‌دهد،و البته بادمجان می تواند «فضای خالی»-نداشتن گوشت- نسخه گیاهی این خورش را پر ‌کند. (این خورش با سیب‌زمینی خوشمزه سرخ‌شده تزیین می‌شود.)
لوبیا پلو: لوبیا پلو یک غذای ایرانی با برنج است که به‌طور سنتی شامل لوبیا سبز، برنج و گوشت است. با این‌حال، از آن‌جا که نام این غذا یعنی «برنج و لوبیا»،است، به نظر چندان ناعادلانه نمی‌آید که گوشت را از آن حذف کنیم!
یکی از نکات مهم درتهیه این غذا آن است که به یاد داشته باشیم از آب سبزیجات در آن استفاده کنید (آب سبزیجات دست‌ساز در خانه بهترین نوع است، ولی یک کنسرو آب سبزیجات هم کفایت می‌کند) تا آن‌را جایگزین آبِ گوشتی کنیم که از پختن گوشت حاصل می‌شد.
آش بلغور:آش بلغوریک نوع سوپ مغذی و خوشمزه دیگر ایرانی است که با بلغور گندم درست می‌شود. دراین آش از گوجه هم استفاده می شود.
بلغور گندم پای ثابت آشپزی‌های سراسر خاورمیانه است و به‌ویژه در این آش نقش بستر را ایفا می‌کند. می‌توان به راحتی با دنبال کردن مراحلی که برای تهیه خورش‌ها استفاده می شود، این آش را نیز به خورش تبدیل کرد.