کالاهای سبد معیشتی، تورم دورقمی و ماراتن گرانی روزافزون!

گرانی، برای مردمی که مدام در حال دویدن برای جبران کسری نیازهای اولیه خانواده خود هستند، هرگز عادت نمی‌شود و همچنان به شکل یک کابوس می‌ماند، چون گران و گران‌تر شدن نقطه ایست و پایان مشخصی ندارد و همچنان در حال تاختن است؛ در حال حاضر خانوارهای کشور امسال در حال تجربه تورم بیش از ۳۹درصدی هستند.

 


گرانی، برای مردمی که مدام در حال دویدن برای جبران کسری نیازهای اولیه خانواده خود هستند، هرگز عادت نمی‌شود و همچنان به شکل یک کابوس می‌ماند، چون گران و گران‌تر شدن نقطه ایست و پایان مشخصی ندارد و همچنان در حال تاختن است؛ در حال حاضر خانوارهای کشور امسال در حال تجربه تورم بیش از 39درصدی هستند. این تورم دو رقمی در شرایطی همچنان گریبان اقتصاد ما را گرفته است که امروز
۱۲۰ کشور دنیا تورم کمتر از ۳ درصد دارند و از هر ۳ کشور دنیا
 ۲ کشور تورم سالانه کمتر از ۳ درصد را ثبت می‌کنند. این در حالی است که تورم ۲ تا ۳ درصدی به صورت ماهانه در اقتصاد ایران اتفاق می‌افتد.و بین ترتیب، بدیهی و طبیعی است که برخی کالاهای مختلف، که چندی پیش گران شده بودند، دوباره به مارتن گران‌تر شدن بازگردند، به‌ویژه کالاهای اساسی که نقش مهمی در سفره مردم دارند؛ کالاهایی مانند مرغ، برنج، نان، سیب‌زمینی و حتی گوجه‌فرنگی.رئیس اتحادیه بارفروشان درباره قیمت صیفی‌جات و میوه گفته که به دلیل صادرات و تمام شدن فصل برداشت، قیمت سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی در برخی مناطق افزایش داشته است.رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران با اشاره به افزایش تقاضا برای خرید ضایعات مرغ اظهار داشته جوجه و فیله مرغ گران شده و همین مسئله باعث شده مصرف جوجه و فیله کمتر و تقاضا برای اسکلت و سنگدان مرغ رو به افزایش باشد.در این میان، گرانی برنج بیش از دیگر کالاها، به چشم می‌آید؛قیمت هر کیلو برنج  ایرانی نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته و در فروردین امسال با افزایش ۴۴.۴ درصدی مواجه شده است. این افزایش قیمت تنها شامل برنج ایرانی نمی‌شود. برنج وارداتی هم نسبت به اردیبهشت سال گذشته و در اردیبهشت امسال نسبت به ماه قبل ۰.۶ و در مقایسه با پارسال ۱۰۶ درصد گران شده است.
در شرایطی که حتی اسکلت و ضایعات مرغ هم در حال افزایش قیمت است، آیا می‌توان از کاندیداهای ریاست جمهوری و برخی مسئولان و اقتصاددانان کشور پرسید که برای نه رفع، که صرفا تعدیل چنین وضعیتی، چه برنامه خاصی دارند؟