بیمارستان‌های تهران؛ نیاز جدی به ترمیم و نوسازی

تهران در بخش‌های بسیاری با ساختمان‌های فرسوده مواجه است؛ هم در بافت شهری و مسکن مردم و هم در بافت دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف. که البته اخیرا برای ترمیم و نوسازی برخی بافت‌های فرسوده دولت طبق معمول، وام‌هایی تدارک دیده است که به نظر نمی‌رسد با سود و بهره‌ای که این وام‌ها دارند، صاحبان بافت‌های فرسوده چندان تمایلی به استفاده از این وام‌ها داشته باشند و ترجیح می‌دهند ساختمان فرسوده را بکوبند و از نو بسازند. اما این کوبیدن و از نو ساختن در مورد برخی ساختمان‌ها به این آسانی‌ها نیست؛ برای مثال در مورد بسیاری از بیمارستان‌های تهران، نمی‌توان به کوبیدن و از نوساختن فکر کرد-مگر این‌که به سرعت چینی‎ها در ساختن یک بیمارستان در ۱۱ روز برسیم!- بنابراین مدتی است برخی مسئولان نسبت به بافت فرسوده بیمارستان‌ها ابراز نگرانی می‌کنند، آن‌هم در شرایطی که برای تهران خطر یک زلزله بزرگ ریشتر پیش‌بینی شده است.


تهران در بخش‌های بسیاری با ساختمان‌های فرسوده مواجه است؛ هم در بافت شهری و مسکن مردم و هم در بافت دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف. که البته اخیرا برای ترمیم و نوسازی برخی بافت‌های فرسوده دولت طبق معمول، وام‌هایی تدارک دیده است که به نظر نمی‌رسد با سود و بهره‌ای که این وام‌ها دارند، صاحبان بافت‌های فرسوده چندان تمایلی به استفاده از این وام‌ها داشته باشند و ترجیح می‌دهند ساختمان فرسوده را بکوبند و از نو بسازند. اما این کوبیدن و از نو ساختن در مورد برخی ساختمان‌ها به این آسانی‌ها نیست؛ برای مثال در مورد بسیاری از بیمارستان‌های تهران، نمی‌توان به کوبیدن و از نوساختن فکر کرد-مگر این‌که به سرعت چینی‎ها در ساختن یک بیمارستان در 11 روز برسیم!- بنابراین مدتی است برخی مسئولان نسبت به بافت فرسوده بیمارستان‌ها ابراز نگرانی می‌کنند، آن‌هم در شرایطی که برای تهران خطر یک زلزله بزرگ ریشتر پیش‌بینی شده است.  
یکی از این اقدامات پیشگیرانه در این مورد، ایجاد سامانه سنجش کمی ایمنی بیمارستان‌ها برای حوادث و بلایا با نام اختصاری FHSI است که به وزارت بهداشت این توانایی را داده تا ایمنی بیمارستان‌ها را برای حوادث و بلایا به صورت کمی و بر اساس یک ابزار و روشی استاندارد اندازه‌گیری کند. بر همین اساس در سال ۱۳۹۲، حدود ۲۲۴ بیمارستان در این سامانه مشارکت کردند و نتایج اندازه‌گیری‌ها، متوسط ایمنی بیمارستان‌های مشارکت‌کننده را ۳۴ درصد نشان داد.در سال ۱۳۹۵ هم این اندازه‌گیری‌ها تکرار شدند که این‌بار ۴۲۱ بیمارستان در آن مشارکت کردند و ایمنی کلی بیمارستان‌های شرکت‌کننده به ۴۳ درصد رسید.
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران:«زیرساخت درمانی در بخش‌های دولتی در استان تهران به شدت فرسوده است.باید دولت، وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و یا حتی شورای شهر برای ایجاد زیرساخت جدید و جایگزین در استان‌ تهران برنامه ویژه و منحصربه‌فردی داشته باشد.»