دانه هندوانه را هم جدی بگیریم!

برای اغلب مردم، فصل گرم سال، به معنای استفاده از میوه‌های پرآب مانند هندوانه است. حتی برخی به‌عنوان وعده غذایی از این میوه استفاده می‌کنند.

دانه هندوانه را هم جدی بگیریم!



برای اغلب مردم، فصل گرم سال، به معنای استفاده از میوه‌های پرآب مانند هندوانه است. حتی برخی به‌عنوان وعده غذایی از این میوه استفاده می‌کنند.
 البته تنها ما نیستیم که تا فصل گرمای مان به هندوانه گره خورده است؛ هندوانه به‌طور گسترده‌ مورد مصرف و ترجیح بسیاری از افراد در سراسر جهان است و یکی از محبوب‌ترین میوه‌های تابستانی با خاصیت طراوت بخشی و مرطوب کنندگی برای بدن است که برای سلامتی نیز بسیار مفید است. هندوانه میوه‌ای شیرین، آبدار و لذیذ است که دانه‌هایی مغذی دارد.
دانه هندوانه از گیاه هندوانه که در بین گیاه‌شناسان با نام علمی سیترولوس لاناتوس شناخته می‌شود، به دست می‌آید. دانه هندوانه معمولا دارای دو رنگ اصلی سفید و سیاه است که اولی رنگ دانه‌های نارس و دومی رنگ دانه‌های کاملا رسیده است. دانه های  سیاه همان دانه‌های ارزشمندی هستند که نباید دور بریزید؛ در یک هندوانه صدها دانه سیاه قابل‌مصرف وجود دارد. دانه هندوانه حاوی برخی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌های بسیار غنی است و به روش‌های مختلفی قابل‌مصرف است. با خوردن هندوانه علاوه‌بر لذت بردن از میوه‌ای آبدار و شیرین از خواص بی‌شمار دانه‌ هندوانه نیز بهره‌مند می‌شویم.
اما بیشتر افراد بعد از خوردن هندوانه، این دانه‌های مغذی را دور می‌ریزند که اشتباهی بزرگ است. در واقع علاوه‌بر خود میوه، تخم هندوانه هم خواص فراوانی دارد که معمولا آن‌را نادیده می‌گیریم. تخم هندوانه سرشار از ویتامین‌‌ها و مواد معدنی نظیر ویتامین B،منیزیم، روی، مس، آهن و پتاسیم است که موجب استحکام استخوان‌ها می‌شوند زیرا این مواد معدنی به بهبود تراکم استخوان کمک می‌کنند و ریزمغذی‌های موجود در آن‌ها می‌توانند روند متابولیسم را تقویت کنند. دانه هندوانه هم‌چنین برای زیبایی پوست و مراقبت از پوست و مو و هم‌چنین کنترل قند خون نیز بسیار مفید است.
هندوانه مانند برخی دیگر از انواع میوه‌ها مانند انگور، سیب و توت دارای دانه است. بسیاری از افراد به دلایل زیادی از خوردن آن دانه‌ها خودداری می‌کنند که یکی از این دلایل طعم تلخ آنهاست.
 از بین بردن دانه‌های هندوانه به معنای از دست دادن مواد مغذی مهم و اساسی در آنهاست.
 این دانه‌ها منبع خوبی از بسیاری از مواد معدنی از جمله منیزیم و آهن هستند، بنابراین توانایی تقویت ایمنی و کمک به کنترل فشار خون را دارند و همچنین حاوی اسیدفولیک و کلسیم هستند.
 منگنز، مس و پتاسیم از دیگر عناصر مغذی دانه هندوانه هستند که همین امر باعث می‌شود استخوان‌ها قوی و محکم شوند، زیرا این مواد معدنی به بهبود تراکم استخوان کمک می‌کنند و ریز مغذی‌های موجود در آن‌ها می‌توانند روند متابولیسم را تقویت کنند.
  برای بهره مندی حداکثری، نباید دانه‌های هندوانه را از قبل تفت داد یا مغز آن را خورد، بلکه باید آن‌ها را خوب جوید و همچنین می‌توان آن دانه‌ها را در روغن کمی سرخ کرد و در سالاد‌ها یا آب میوه‌ها استفاده کرد.