اجرای ۱۶ طرح پتروشیمی با ۱۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در هلدینگ خلیج فارس

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با تأکید بر توسعه صنعت پتروشیمی در کنار تولید گفت: اکنون ۱۶ طرح پتروشیمی با ظرفیت ۲۱ میلیون تن و حجم سرمایه‌گذاری حدود ۱۷ میلیارد دلار در این هلدینگ در حال طراحی و اجراست که این به معنای ریل‌گذاری مناسب برای توسعه صنعتی کشور است.


مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با تأکید بر توسعه صنعت پتروشیمی در کنار تولید گفت: اکنون ۱۶ طرح پتروشیمی با ظرفیت ۲۱ میلیون تن و حجم سرمایه‌گذاری حدود ۱۷ میلیارد دلار در این هلدینگ در حال طراحی و اجراست که این به معنای ریل‌گذاری مناسب برای توسعه صنعتی کشور است.
به گزارش خبرنگار شانا، جعفر ربیعی اظهار کرد: خانواده بزرگ صنعت پتروشیمی و همکاران باغیرت در گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در سال‌های سخت تحریم و جنگ اقتصادی و بیماری کرونا عملکرد مناسبی در تولید، صادرات، ارزآوری و توسعه صنعت پتروشیمی داشته‌اند.
وی با اشاره به اینکه اکنون ۱۳ شرکت تولیدی هلدینگ خلیج فارس با ظرفیت کل سالانه ۲۸ میلیون تن و تولید واقعی ۲۱ میلیون تن محصول در سال ۹۹، ۶۵ محصول پتروشیمی را تولید می‌کنند، افزود: مقدار صادرات هلدینگ خلیج فارس پارسال حدود ۳ میلیارد دلار و فروش داخلی ۷۳ هزار میلیارد تومان بوده است.
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با تأکید بر اینکه در کنار تولید، توسعه صنعت نیز مجدانه در دستور کار است، ادامه داد: اکنون ۱۶ طرح توسعه‌ای پتروشیمی با ظرفیت کل ۲۱ میلیون تن و حجم سرمایه‌گذاری حدود
 ۱۷ میلیارد دلار در این هلدینگ در حال طراحی و اجراست که این به معنای ریل‌گذاری مناسب برای توسعه صنعتی کشور است.
ربیعی به افتتاح ۴ طرح پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس در سال  اشاره کرد و گفت: بزرگترین این طرح‌ها، ابرپروژه بیدبلند خلیج فارس با
 ۳.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بود.
وی به اجرای طرح‌های پایین دستی با مشارکت بخش خصوصی اشاره و اظهار کرد: در این حوزه هفت طرح با ظرفیت کل ۳ میلیون تن و حجم سرمایه‌گذاری ۴۹۰ میلیون دلار در حال اجراست.
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس به اجرای طرح‌های کوچک و بزرگ در شرکت‌های تولیدی این گروه با هدف تولید محصولات جدید و رفع گلوگاه‌های تولید اشاره کرد و افزود: طرح شیرین‌سازی برش سبک پتروشیمی بوعلی‌سینا در سال‌های اوج تحریم و کرونا با هدف افزایش تولید مجتمع به ۱۱۰ درصد ظرفیت اسمی و تولید محصولات باکیفیت‌تر و باارزش‌تر اجرا شده است.
ربیعی با اشاره به اینکه واحد شیرین‌سازی برش سبک پتروشیمی بوعلی سینا ۳۵۰ هزار تن محصول را به محصولات با ارزش بالاتر تبدیل می‌کند، گفت: برای احداث این طرح ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و این طرح در زمان احداث به‌طور میانگین برای ۲۵۰ نفر و در زمان بهره‌برداری برای
 ۴۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۱۵۰ نفر به‌طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است.وی تصریح کرد: فعالیت‌های مهندسی و اجرای طرح شیرین‌سازی برش سبک پتروشیمی بوعلی‌سینا را به‌طور کامل شرکت‌های داخلی انجام داده‌اند و بیش از ۸۵ درصد تجهیزات نصب شده از سازندگان داخلی تأمین شده است.