با قند مصنوعی سلامت خود را به خطر نیندازیم!

قند های مصنوعی (Artificial sweeteners) همه‌جا را فراگرفته‌اند، سوپرمارکت‌ها، کافی‌شاپ‌ها، نوشیدنی‌ها، بستنی و حتی ماست. گفته می‌شود این ماده به ظاهر رژیمی باعث می‌شود مصرف‌کننده نسبت به قند واقعی کالری کمتری دریافت کند.

با قند مصنوعی سلامت خود را به خطر نیندازیم!


قند های مصنوعی (Artificial sweeteners) همه‌جا را فراگرفته‌اند، سوپرمارکت‌ها، کافی‌شاپ‌ها، نوشیدنی‌ها، بستنی و حتی ماست. گفته می‌شود این ماده به ظاهر رژیمی باعث می‌شود مصرف‌کننده نسبت به قند واقعی کالری کمتری دریافت کند.اما تحقیقات جدیدی که محققان دانشگاه تورنتو انجام داده اند نشان داده جایگزین های قند به ویژه آسپارتام،
می توانند اگر اضافه وزن داشته باشید باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت شوند. شیرین کننده‌های مصنوعی مواد شیمیایی هستند که جایگزین قند می شوند. بیشتر آنها از قند طبیعی شیرین تر هستند.
تاثیر منفی شیرین‌کننده‌‌های مصنوعی بر باکتری‌های مفید روده: برخی از شیرین‌کننده‌های موجود در غذا و نوشیدنی، باکتری‌های طبیعی و «سالم» را به عوامل بیماری‌زا تبدیل می‌کند. شیرین‌کننده‌های مصنوعی، توانایی باکتری‌های طبیعی را برای حمله به بافت پوششی روده و از
بین بردن آن‌ها افزایش می‌دهند.
پژوهش‎ها نشان می‎دهند شیرین‌کننده‌های مصنوعی رایج مستعد می‎توانند باکتری‌های مفید درون روده را به میکروب‌هایی مضر و خطرناک تبدیل کنند و از این‎رو، ممکن است باعث مشکلات جدی در سلامت از جمله ‌پلشت‌خونی (سپتیسمی) و از کار افتادن یک‌باره اندام‌های مختلف در بدن شوند.
جایگزین‌های مصنوعی قند مانند ساخارین، سوکرالوز و آسپارتام که در آدامس، نوشیدنی‌های رژیمی، بستنی‌، غذاهای پخته‌شده در فر و حتی برخی ویتامین‌ها و داروها وجود دارد، می‌تواند باکتری‌های مفید روده مانند ای‌کولای و ای‌فاکالیس را به باکتری‌های خطرناک تبدیل کند.
مطالعات نشان می‌دهند مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی، به مقدار دو قوطی نوشابه رژیمی در روز، می‌تواند توانایی این باکتری‌ها را به حمله به بافت پوششی روده و از بین بردن آن‌ها افزایش دهد.
مطالعاتی که پیشتر انجام شده، نشان داده است که تشکیل این نوع لایه میکروبی ارتباط نزدیکی با باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک و افزایش خطر بیماری‌ها دارد و می‌تواند باعث عفونت‌های مرتبط با دستگاه‌های پزشکی شود.
از آنجا که محبوبیت شیرین‌کننده‌های مصنوعی بیشتر شده است و بیش از هر زمان دیگری سهمی بزرگ‌تر از رژیم غذایی انسان‌ها را تشکیل می‌دهند، درک اینکه این افزودنی غذایی بر میکروب‌های روده چه تاثیری می‌گذارد و چگونه می‌توان این آثار مخرب را بهبود بخشید، بسیار حیاتی است.