آیا قیمت‎های میلیاردی مسکن طبیعی است؟

دلایل مختلفی از سوی تحلیلگران و فعالان اقتصادی برای افزایش قیمت مسکن ارائه شده، بر اساس این تحلیل‌ها عوامل اقتصادی که مختص بخش مسکن نیست مانند همیشه بیشترین اثر را بر قیمت مسکن گذاشته که بی‌ثباتی بازار ارز و گران شدن آن در این میان از سایر عوامل نقش پررنگ‌تری بازی کرده و محرک مهمی در روانه شدن سرمایه‌ها به بازار مسکن بوده است.اگر بازارهای موازی ثبات داشتند این عامل به تنهایی نمی‌توانست قیمت‌ها را با چنین شدتی افزایش دهد از سوی دیگر التهابات سیاسی و اجتماعی در افزایش قیمت مسکن مؤثر است و قیمت آن‌را به عواملی خارج از این بازار وابسته کرده است. کارشناسان می‌گویند مهمترین دلیل رشد قیمت مسکن افزایش نقدینگی و رشد قیمت مصالح ساختمانی است.



دلایل مختلفی از سوی تحلیلگران و فعالان اقتصادی برای افزایش قیمت مسکن ارائه شده، بر اساس این تحلیل‌ها عوامل اقتصادی که مختص بخش مسکن نیست مانند همیشه بیشترین اثر را بر قیمت مسکن گذاشته که بی‌ثباتی بازار ارز و گران شدن آن در این میان از سایر عوامل نقش پررنگ‌تری بازی کرده و محرک مهمی در روانه شدن سرمایه‌ها به بازار مسکن بوده است.اگر بازارهای موازی ثبات داشتند این عامل به تنهایی نمی‌توانست قیمت‌ها را با چنین شدتی افزایش دهد از سوی دیگر التهابات سیاسی و اجتماعی در افزایش قیمت مسکن مؤثر است و قیمت آن‌را به عواملی خارج از این بازار وابسته کرده است.  کارشناسان می‌گویند مهمترین دلیل رشد قیمت مسکن افزایش نقدینگی و رشد قیمت مصالح ساختمانی است.
مسکن، به‌عنوان سرپناه و محلی امن برای زندگی خانواده، مدتی است به دغدغه بسیاری از مردم تبدیل شده است. رکود تورمی مسکن و گرانی بدون توقف آن و رسیدن قیمت میانگین آن در تهران به متری سی واندی میلیون تومان، اغلب مردم را از خانه‌دار شدن ناامید کرده است. اما این ناامیدی تنها یک سویه‌ی این معضل است؛ در کنار رکود تورمی مسکن، اجاره‌بهای خانه نیز افزایش یافته و با این‌که دولت اعلام کرده مالکان حق ندارند بیش از میزانی که ابلاغ شده بر نرخ اجاره‌بها بیفزایند و نمی‌توانند مستاجران خود را وادار به تخلیه خانه کنند، اما مالکان و املاکی‎ها به راه خود می‌روند. و چنین است که این روزها در شهر، کامیون‎ها، اسباب زندگی مستاجران را از خانه پیشین به خانه‌ای کوچک‌تر اما گرانتر حمل می‌کنند. چون مالکان و البته آژانس‌های  املاک که با رکود و کمبود مشتری مواجه‌اند بر این آتش می‌دمند.
دبیر علمی طرح جامع مسکن با تاکید بر این‌که مسائلی باعث شد تا نرخ دلار روند صعودی به خود بگیرد و از سوی دیگر نقدینگی در جامعه افزایش چشمگیری پیدا کند، گفت:«حال بهترین نقطه برای سرمایه‌گذاری و تبدیل سرمایه به دارایی می‌تواند در این روزها ملک باشد. به همین منظور تبدیل پول به ملک و سپس دلار می‌تواند برای هر شخصی وسوسه کننده باشد.»
اما پرسش مهم از مسئولان ذیربط این است که چرا و تحت چه شرایطی ناگهان یک کالای مصرفی به نام مسکن، تبدیل به کالایی سرمایه‌ای- و وسوسه کننده!- گشته و حرف از میلیارد در آن دیگر بسیار معمول شده و کوچک‌ترین خانه‌ها در حاشیه‎ای‎ترین نقاط شهر، از نردبان قیمت‌های میلیاردی در حال صعودند و کنترلی در این مورد اتفاق نمی‌افتد؟