گسل‌های اطراف تهران فعال هستند

قانون جدید مدیریت بحران بدون آیین‌نامه؛

گسل‌های اطراف تهران فعال هستند


به گزارش مشرق، زلزله در کمین تهرانی‌هاست، اما کسی از زمان وقوع دقیق آن خبر ندارد. پایتخت باید برای زلزله آماده باشد تا مدیران بتوانند در مواقع بروز حادثه خدمت‌رسانی‌های لازم را به افراد آسیب‌دیده انجام دهند.
تعدادی حسگر و سنسور در شهر تهران نصب شده است. گسل‌های اطراف تهران فعال هستند و هر لحظه امکان وقوع حادثه وجود دارد. قانونی برای مدیریت بحران تصویب شد ولی هنوز آئین‌نامه‌های آن تصویب نشده و این قانون اجرا نشد، در صورتی که قانون اجرا و آئین‌نامه‌های آن مشخص شود، وظایف تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌ها در مواقع وقوع حادثه مشخص است.
در هنگام وقوع زلزله امکان قطع ارتباطات وجود دارد به همین دلیل باید دکل‌های ارتباط پایدار در تهران داشته باشیم.در صورتی‌که زمین لرزه ۵ ریشتری رخ دهد با وجود امکانات می‌توان اقداماتی انجام داد اما در زلزله ۶ تا ۷ ریشتری پایتخت  با مشکلات جدی مواجه خواهد شد و باید برای این امر مدیران خود را آماده کنند.
در برخی از محلات شهر تهران مراکز اسکان اضطراری وجود و از زیرساخت‌های اولیه برخوردار هستند. شهروندان در صورت وقوع زلزله می‌توانند چند روزی در این مراکز اسکان داشته باشند که پس از آن باید به مراکز اسکان موقت منتقل شوند که این مراکز در برخی نقاط  وجود دارد که البته به هنگام زمین لرزه شهروندان باید در جایی که هستند پناه بگیرند و از تردد خودداری کنند.براساس بررسی‌هایی که در شهر تهران صورت گرفته است، اگر تمام ظرفیت‌های ارگان‌های دخیل (برای زلزله بالای ۶) ریشتر فعال شود، تهران تنها ۲۰ درصد آمادگی مقابله با زلزله را دارد و ۸۰ درصد پاسخگویی لازم را نخواهد داشت، هر چند که زیر ساخت‌های در حال حاضر ایجاد شده است و باید دید توان مقابله با بحران چقدر بالا
رفته است.