چهار پیوست از سوی ستاد هماهنگی مهندسی فرهنگی ادغام شدند

چهار پیوست از سوی ستاد هماهنگی مهندسی فرهنگی ادغام شدند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در جلسه‌ای با حضور معاون اول رییس جمهوری،یکپارچه‌سازی چهار پیوست فرهنگی، اجتماعی، خانواده و گردشگری، با شاخص‌های قابل ارزیابی ادغام و تحت عنوان پیوست فرهنگی -اجتماعی به تصویب رسید.
به گزارش ایرنا دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص مصوبه جلسه نهم ستاد هماهنگی مهندسی فرهنگی اظهار داشت: به منظور جلوگیری از همپوشانی پیوست‌نگاری، کاهش هزینه‌ها، شفاف‌سازی و عملیاتی‌شدن پیوست‌های فرهنگی، چهار پیوست به هم مرتبط که همه آنها شاخص‌های فرهنگی را دنبال می‌کنند، ادغام شد و یک پیوست یکپارچه عهده‌دار ارزیابی و توجه به پیامدهای فرهنگی و اجتماعی  همه سیاست‌های، راهبردی و برنامه‌های مهم و کلان را در بخش‌های صنعتی، خدماتی مرتبط با  مقوله‌های مهم مثل اشتغال و توسعه شهری و روستایی را پوشش خواهد داد.
به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رعایت حقوق فرهنگی و اجتماعی و هم‌چنین توجه محوری به پیامدهای مرتبط با نظام گردشگری و توجه کانونی به آثار برنامه‌های  و اقدامات کلان بر خانواده یک حق فرهنگی برای تضمین سلامت جامعه و استقرار و فراگیری ارزش‌های اسلامی است. از طریق الزام پیوست فرهنگی- اجتماعی همه چهار محور مورد نظر تضمین خواهد بود. بر این اساس با تصویب اعضاء ، ماده واحده مربوط همراه با چهار تبصره و اصلاحات مورد نظر اعضا به تصویب رسید.
وی افزود: پرهیز از موازی‌کاری و کاهش هزینه‌ها و افزایش کارآمدی، تسهیل اجرایی‌سازی پیوست فرهنگی در طرح‌های کلان و ملی از جمله دستاوردهای این ماده واحده خواهد بود. این مصوبه بر برنامه‌ها، سیاست‌های کلان و طرح‌های کلان ملی تسری خواهد داشت. بدیهی است پیوست فرهنگی بر مبنای شاخص‌هایفرهنگی-اجتماعی قابل اندازه‌گیری چارچوب مشخص پیدا خواهد کرد و آئین‌نامه اجرائی پیش‌بینی شده‌ای در این مصوبه در نظر گرفته شده است.
استاد دانشگاه تهران افزود: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از دوسال قبل شاخص‌های فرهنگی را مورد بررسی مجدد قرار داده است و دسته‌بندی سه‌گانه‌ای از این شاخص‌ها دارد. دسته اول شاخص‌های عمومی حوزه فرهنگ است که در حقیقت وجه اشتراک شاخص‌های بین المللی است‌؛ دسته دوم شاخص‌های اختصاصی جامعه اسلامی ایران و با توجه به اقتضائات زیست بوم ایران است و در نهایت شاخص‌های تخصصی است مانند شاخص‌های حوزه هنر که تمامی این‌ها بررسی و تدوین شده است و در پیوست فرهنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دستور دوم این جلسه افزود: کارگروه رصد فرهنگی مصوب جلسه دوم ستاد راهبری مهندسی فرهنگی است که گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته در این کارگروه به اعضای جلسه ارائه شد و مقررشد به‌منظور ارتقای هماهنگی میان دستگاه‌های مربوط و جمع‌آوری داده‌های بیشتر اقدامات لازم صورت پذیرد و اطلاعات لازم در اختیار اعضای ستاد نیز قرار گیرد.وی با اشاره به برگزاری نهمین جلسه ستاد راهبری مهندسی فرهنگی توسط معاون اول رئیس‌جمهوری، افزود: پس از حدود پنج سال وقفه در برگزاری جلسات ستاد راهبری مهندسی فرهنگی، ۹ جلسه تشکیل شد و
 ۲۷ مصوبه در این ستاد به تصویب رسید که هرکدام از آن‌ها راهگشای مهمی در اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور است، از جمله تصویب فرآیند و مرجع تدوین اسناد فرهنگی که تاکنون ۱۰ سند اقدامات اجرایی را آغاز کرده‌اند و باید برای تصویب در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسند.