شاید «ماده تاریک»درونیک بُعد دیگر پنهان شده است!

شاید «ماده تاریک»درونیک بُعد دیگر پنهان شده است!


بر اساس تیم محققان در دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید،یک بُعد اضافی دیگر در فضا-زمان می‌تواند ماده تاریک را پنهان کرده باشد – ماده‌ای که به نظر 85 درصد از جرم کیهان را تشکیل می‌دهد، با این حال تجهیزات علمی تاکنون آن را کشف نکرده‌اند.
به گزارش بیگ بنگ، محققان معتقدند یک بُعد اضافی دیگر می‌تواند وجود داشته باشد که فقط نیروهای تاریک از آن اطلاع دارند. «فلیپ تاندو»، استادیار اخترفیزیک و نویسنده ارشدِ مقاله‌ای که به‌تازگی منتشر شده گفت: «ما در اقیانوسی از ماده تاریک زندگی می‌کنیم، با این‌حال اطلاعات بسیار کمی دربارۀ آن داریم. جهانِ قابل مشاهدۀ ما دارای سه بُعد فضایی است. این احتمال نیز وجود دارد یک بُعد چهارم فضایی وجود داشته باشد که چون ماهیت آن‌را نمی‌دانیم از نگاه ما پنهان مانده است.»
معمای ماده تاریک: نظریۀ «تاندو» و همکارانش می‌تواند در نهایت ما را قادر سازد تا وجود ماده تاریک را توضیح دهیم. وی افزود:
«اینیکی از آزاردهنده‌ترین ناشناخته‌ها در طبیعت است. ما از وجود آن باخبریم، اما نمی‌دانیم چگونه به دنبال منشاء آن بگردیمیا چرا در جایی‌که انتظار داشتیم خودش را نمایان نکرده است.»
علی‌رغم تلاش‌های زیاد دانشمندان«ماده تاریک» هم‌چنان گریزان است. ما هنوز نمی‌دانیم که از چه چیزی ساخته شده یا اصلاً چرا وجود دارد. ما هم‌چنین نمی‌توانیم آن‌را مستقیماً مشاهده نماییم، زیرا هیچ‌نوع تابش الکترومغناطیسی را جذب، منعکس یا ساطع نمی‌کند.