تاخیر در واردات واکسن، قرمزشدن شهرها و رونق تورهای واکسیناسیون!

علی‌رغم وعده‌های بسیاری که دررابطه با واردات میلیونی واکسن‌ داده می‌شود؛ همچنان در ورود واکسن به کشور با تاخیر مواجهیم، برخی از مسئولان مقصر این تاخیرها را کشورهای مبداء و بدقولی آنان می‌دانند، همزمان با واردات به تاخیرافتاده، کشور خودمان در حال ساختن ۷ نوع واکسن برای کووید۱۹ است و قراراست یکی از صادرکننده‌های واکسن حداقل در منطقه بشویم! مسئله‌ای که نه با وعده‌ها و نه با وضعیت حاد و قرمزبیش از ۹۱ شهر کشور، هم‌خوانی ندارد؛ اغلب کشورهای سازنده واکسن به ساختن یک نوع یا حداکثر دو نوع واکسن بسنده کرده و در حال رسیدن به ایمنی جمعی هستند، اما ما به‌عنوان کشوری که در حال ساختن ۷ نوع واکسن است، هنوز درگیر پیک‌های دردناک هستیم. در این میان، کشورهایی که توانسته‌اند بیش از میزان مورد نیاز واکسن تهیه کنند، اکنون با تبلیغات فراوان در حال جذب برخی از هموطنان ما برای انجام واکسیناسیون هستند و از یک تهدید به‌عنوان یک فرصت برای رشد اقتصادی خود استفاده کرده‌اند.

تاخیر در واردات واکسن، قرمزشدن شهرها و رونق تورهای واکسیناسیون!

 


علی‌رغم وعده‌های بسیاری که دررابطه با واردات میلیونی واکسن‌ داده می‌شود؛ همچنان در ورود واکسن به کشور با تاخیر مواجهیم، برخی از مسئولان مقصر این تاخیرها را کشورهای مبداء و بدقولی آنان می‌دانند، همزمان با واردات به تاخیرافتاده، کشور خودمان در حال ساختن 7 نوع واکسن برای کووید19 است و قراراست یکی از صادرکننده‌های واکسن حداقل در منطقه بشویم! مسئله‌ای که نه با وعده‌ها و نه با وضعیت حاد و قرمزبیش از 91 شهر کشور، هم‌خوانی ندارد؛ اغلب کشورهای سازنده واکسن به ساختن یک نوع یا حداکثر دو نوع واکسن بسنده کرده و در حال رسیدن به ایمنی جمعی هستند، اما ما به‌عنوان کشوری که در حال ساختن 7 نوع واکسن است، هنوز درگیر پیک‌های دردناک هستیم. در این میان، کشورهایی که توانسته‌اند بیش از میزان مورد نیاز واکسن تهیه کنند، اکنون با تبلیغات فراوان در حال جذب برخی از هموطنان ما برای انجام واکسیناسیون هستند و از یک تهدید به‌عنوان یک فرصت برای رشد اقتصادی خود استفاده کرده‌اند.
هجوم برخی برای رفتن به ارمنستان و انجام واکسیناسیون، به کسب‌وکار راکد تورهای مختلف داخلی، رونق بخشیده و بلیت پروازها و اتوبوس‌های ایروان تا چند هفته آینده خریداری شده‌اند، شدت تقاضا به‌حدی است که دفاتر مسافرتی برنامه‌ریزی برای تورهای جدید خود به این مقصد را به اواخر تیرماه موکول کرده‌اند.این در حالیست که اتوبوس‌های ایرانی اجازه ورود به خاک کشور دیگر از جمله ارمنستان را ندارند. رئیس اتحادیه شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری درخصوص نحوه ورود این مسافران به خاک ارمنستان چنین توضیح می‌دهد: «افرادی که به قصد تزریق واکسن راهی ارمنستان می‌شوند، با اتوبوس‌های ناوگان داخلی تا شهر نوردوز می‌روند و لب مرز با ناوگان ارمنی وارد خاک این کشور می‌شوند.»! از آن‎جا به بعد «اتوبوس‌های آمبولانسی» در ابتدای خاک ارمنستان مستقر هستند و واکسیناسیون را انجام می‌دهند و گردشگران حق انتخاب هر نوع واکسنی را دارند. البته مسافران حتما باید تست PCR منفی به همراه داشته باشند.‌« این مسئله مهم شایسته توجه برخی مسئولان است که بسیاری از کشورهای همسایه ایران در کنار کشورهای پیشرفته در مراحل پایانی واکسیناسیون عمومی قرار دارند. بدیهی است ساخت واکسن، برای کشورما درشرایط تحریم، افتخاری بزرگ است، اما منطقی‌تر این است که در کنار دست‌یافتن به چنین افتخاری، دغدغه شبانه‌روزی مسئولان رسیدن هرچه زودتر به یک ایمنی نسبی و خروج از پیک‌های پی‌درپی باشد.