موج پنجم؛ تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها سونامی کرونا!

با توجه به افزایش مداوم تعداد شهرهای قرمز و ورود به موج پنجم کووید۱۹، که برخی کارشناسان از آن باعنوان «سونامی کرونا» یاد می‌کنند، هنوز اقدامات بازدارنده شدیدی در مورد تعطیلی شهرهای مختلف از جمله تهران، صورت نگرفته و تنها به کاهش کارکنان و درخواست از مردم برای رعایت پروتکل‌های اکتفا می‌شود. چنین وضعیتی و نادیده گرفتن اهمیت لاک‌داون، یا همان تعطیلی گسترده و همگانی، به گونه‌ای است که صدای رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری را هم درآورده است:«الان چهارهفته است که نسبت به واردات واکسن قول داده‌اند اما این اتفاق رخ نداده. تا هفته آینده همه بیمارستان‌ها پر می‌شوند و احتمالا دوباره باید بیمارستان‌ها تغییر کاربری بدهند و بخش‌های عادی‌شان را به بخش کرونایی تبدیل کنند.طبیعت موج‌هایی کرونایی است که هرکدام نسبت به قبلی شدیدتر است.سه‌شنبه می‌گفتند که تهران شنبه قرمز می‌شود، شما که می‌دانید وضعیت در تهران درحال قرمز شدن است چرا کاری انجام نمی‌دهید؟»


با توجه به افزایش مداوم تعداد شهرهای قرمز و ورود به موج پنجم کووید19، که برخی کارشناسان از آن باعنوان «سونامی کرونا» یاد می‌کنند، هنوز اقدامات بازدارنده شدیدی در مورد تعطیلی شهرهای مختلف از جمله تهران، صورت نگرفته و تنها به کاهش کارکنان و درخواست از مردم برای رعایت پروتکل‌های اکتفا می‌شود. چنین وضعیتی و نادیده گرفتن اهمیت لاک‌داون، یا همان تعطیلی گسترده و همگانی، به گونه‌ای است که صدای رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری را هم درآورده است:«الان چهارهفته است که نسبت به واردات واکسن قول داده‌اند اما این اتفاق رخ نداده. تا هفته آینده همه بیمارستان‌ها پر می‌شوند و احتمالا دوباره باید بیمارستان‌ها تغییر کاربری بدهند و بخش‌های عادی‌شان را به بخش کرونایی تبدیل کنند.طبیعت موج‌هایی کرونایی است که هرکدام نسبت به قبلی شدیدتر است.سه‌شنبه می‌گفتند که تهران شنبه قرمز می‌شود، شما که می‌دانید وضعیت در تهران درحال قرمز شدن است چرا کاری انجام نمی‌دهید؟» و این پرسش بسیاری از شهروندان تهرانی است، وقتی برخی از مسئولان با توجه به معادلات موجود می‌دانند که به‌زودی تهران هم قرمز خواهد شد، چرا از همان چند روز قبلی که می‌دانند اقدامات بازدارنده و پیشگیرانه را انجام نمی‌دهند ومنتظر می‌مانند سونامی خود را به پایتخت برساند؟ البته که چنین تصمیم‌هایی در مسقط الراس سونامی کرونا، یعنی استان سیستان‌وبلوچستان هم صدق می‌کند؛ بعد از چندهفته درگیری و پرشدن ظرفیت بیمارستانها به تازگی تصمیم گرفته شده که ادارات، نهادها و بانک‌های سیستان‌وبلوچستان از دیروز یکشنبه تعطیل شوند. استانی که در بسیاری از مناطق از زیرساخت‌های درمانی وبهداشتی برخوردار نیست. نماینده چابهار در مجلس هم با انتقاد از وضعیت رسیدگی به مردم در سیستان‎وبلوچستان گفته است:«این منطقه ضعیف‌ترین زیرساخت‌های بهداشت و درمان را داراست. محدوده سواحل مکران یعنی شهرهای چابهار، کنارک، نیکشهر و قصرقند حتی یک بخش عفونی ندارد.» وی از روند واکسیناسیون هم انتقاد کرده و می‌گوید:«واقعیت این است که شرایط واکسیناسیون هیچ نسبتی با حجم بیماری ندارد و برخورد مسئولان وزارت بهداشت، ما را متأُسف کرده و مسئولان به جای پاسخگویی، مدعی هستند.»
فعلا بر اساس آخرین تصمیم‌هایی که با تاخیر و پس از به راه افتادن سونامی گرفته شده، تعطیلی نسبی مشاغل گروه یک، سالن‌های نمایش و تئاتر و احتمالا سینماهاست، نوش دارویی که می‌شد پیش از سونامی کرونا و ازهمان روزی که اعلام شد از شنبه تهران قرمز می‌شود، به پایتخت برسد!