نرخ فرونشست در جنوب‌غرب تهران به ۲۵ سانتی‌متر رسید

فرونشست نیمی از دشت‌های کشور را کویر کرده‌ است

نرخ فرونشست در جنوب‌غرب تهران به ۲۵ سانتی‌متر رسید


عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار داشت: به طور دقیق از 609 دشت کشورمان نیمی از آنها به دلیل فرونشست و افت آبهای زیرزمینی، کویری شدند و نیم دیگر هم حالت مطلوب ندارند و در آستانه بحران و خطر قرار گرفته‌اند. در حال حاضر دشت ورامین، مهیار، اشتهارد و شهریار در مرز بحران هستند و هرچه زودتر باید جلوی کویری شدن آنها را بگیریم.
علی بیت‌اللهی در گفت‌وگو با  ایلنا درباره موضوع فرونشست در کشور به ویژه استان تهران اظهار داشت: اخیرا موسسه بین‌المللی اینتل لب تحقیقاتی در این زمینه انجام داده و کشورمان را از نظر موضوع فرونشست به بمب ساعتی بی‌صدا تشبیه کرده است.
وی با اشاره به عدم توجه مستمر مسئولان و رسانه‌ها به بحث فرونشست و تهدیدات و مخاطرات آن گفت: نکته بسیار مهم در این پدیده‌ها، عادت دیرینه مواجه به مخاطرات است که در کشورمان معمولا در یک دوره‌ای مخاطرات طبیعی در کانون توجه قرار می‌گیرد و در دوره‌ای هم این مخاطرات فراموش می‌شوند این در حالی است که این رفتار نوسانی مردم و مسئولان مهمترین نقطه ضعف برای پیگیری و رفع این مشکلات محسوب می‌شود چراکه سرمایه‌گذاری مستمر برای حل یک مسئله انجام نخواهد شد اما در عین حال آن عارضه یا مخاطره طبیعی ادامه پیدا می‌کند و شکل بحران و حالت برگشت ناپذیری می‌گیرد.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه درباره فرونشست زمین در مقایسه با مخاطراتی مانند زلزله شانسی که داریم این است که می‌توان این مخاطره را شناسایی و کنترل و متوقف کنیم، بیان داشت: ناحیه‌ای در ژاپن شبیه به مناطقی در تهران با فرونشست سالانه 11 سانتی‌متری مواجه بود که با انجام اقدامات و تمهیداتی توانست این میزان فرونشست را به صفر برساند.
بیت‌اللهی با بیان اینکه در حال حاضر متاسفانه میزان فرونشست سالانه در جنوب غرب تهران 24 تا 25 سانتی‌متر است، گفت: برای متوقف‌سازی این مخاطره و فرونشست در تهران، نیاز به یک مدیریت سیستماتیک داریم چراکه این پدیده قابل کنترل است و برعکس زلزله که ناگهانی رخ می‌دهد و نمی‌توان جلوی آن را گرفت، می‌توان جلوی وقوع فرونشست را گرفت و آن را مهار کرد.
وی تاکید کرد: در کنار فرونشست‌های تدریجی در طول سال با پدیده فروریزش یا حفره‌هایی در سطح زمین مواجه هستیم که اگر این پدیده‌ها همراه با هم رخ بدهند خسارات قابل توجهی متوجه مردم و محیط زیست و زیرساخت‌های کشور می‌شود. در حال حاضر این حفرات در خیابان مولوی، شهران و خیابان پیامبر در تهران دیده می‌شود و پدیده همزمان فرونشست و فروریزش در دشت ورامین، اشتهارد و شهریار باعث ایجاد شکاف‌های خطرناک شده است.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یادآور شد: در تهران خطوط ریلی، لوله گاز، آب و... خطوط فاضلاب متعددی وجود دارد که اگر اتفاقات دشت ورامین در تهران رخ دهد، خسارات بسیار وسیع خواهد بود.
بیت‌اللهی با تاکید بر اینکه تمام مشکلات ناشی از فرونشست قابل کنترل است، خاطرنشان کرد: ما این شانس را داریم که خسارات و آثار فرونشست که هزاران مرتبه بیشتر از زلزله است را کنترل کنیم.
وی با اشاره به آثار برگشت‌ناپذیر فرونشست گفت: فرونشست تدریجی و چیزی شبیه به تجمع چربی‌ در رگ‌های خونی است و ممکن است به مرحله‌ای برسد که امکان برگشت‌پذیری و ترمیم وجود نداشته باشد.