مردم در تولید رمزارز صرفه‌جویی کنند!

هنوز ماجرای رتبه اول شدن‌مان با افزایش ثروتمندان کشور،در منطقه با تعداد ۲۵۰ هزار ثروتمند، یادمان هست. رتبه‌ای که بیش از آن‌که موجب خرسندی مردم شود، غمی بزرگ در جان آنان نشانده است؛ این ۲۵۰ هزارنفر با ماینینگ-تولید رمزارز- و بازی در بورس، به میلیونرهای دلاری تبدیل شدند، جایی‌که بسیاری از مردم تقریبا تمام زندگی خود را باختند و ورشکسته شدند. در عین حال به گفته مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارزها در توانیر:«ایران در جمع ۷ کشور دارای بیشترین استخراج رمز ارز قرار دارد.» بنابراین باید از سخنگوی صنعت برق پرسید که وقتی می‌گوید:«صرفه‌جویی نشد، در نتیجه قطعی برق ادامه دارد.» دقیقا منظورش صرفه‌جویی از جانب چه کسانی و قطع برق کدام گروه از مردم است؟ به گفته یک کارشناس بازار رمزارز، در برخی روزها، حدود ۴ برابر بازار بورس کشورمان، در بخش رمزارزها، تبادل انجام شده است و بازاراین عرصه طی یکسال گذشته، ۴۵ برابر رشد کرده است.

مردم در تولید رمزارز صرفه‌جویی کنند!

هنوز ماجرای رتبه اول شدن‌مان با افزایش ثروتمندان کشور،در منطقه با تعداد 250 هزار ثروتمند، یادمان هست. رتبه‌ای که بیش از آن‌که موجب خرسندی مردم شود، غمی بزرگ در جان آنان نشانده است؛ این 250 هزارنفر با ماینینگ-تولید رمزارز- و بازی در بورس، به میلیونرهای دلاری تبدیل شدند، جایی‌که بسیاری از مردم تقریبا تمام زندگی خود را باختند و ورشکسته شدند. در عین حال به گفته مجری طرح تامین برق مراکز استخراج رمز ارزها در توانیر:«ایران در جمع ۷ کشور دارای بیشترین استخراج رمز ارز قرار دارد.» بنابراین باید از سخنگوی صنعت برق پرسید که وقتی می‌گوید:«صرفه‌جویی نشد، در نتیجه قطعی برق ادامه دارد.» دقیقا منظورش صرفه‌جویی از جانب چه کسانی و قطع برق کدام گروه از مردم است؟ به گفته یک کارشناس بازار رمزارز، در برخی روزها، حدود 4 برابر بازار بورس کشورمان، در بخش رمزارزها، تبادل انجام شده است و بازاراین عرصه طی یکسال گذشته، 45 برابر رشد کرده است.
 خبر جالب‌تر آن‌که به گفته فرمانده انتظامی شهرستان کاشان، مزرعه متمرکز استخراج ارز دیجیتال در یکی از «نیروگاه‌های تولید پراکنده برق!» کاشان، با ظرفیت بیش از 100 دستگاه ماینر، کشف شده است. در واقع یکی از بزرگ‌ترین و عمده‌ترین مشکلات کمبود برق در کشور، استخراج با مجوز یا بدون مجوز رمزارز است، که گاهی موجب خارج شدن نیروگاه‌های تولید برق از مدار و اورهال شدن آن‌ها می‌شود؛ نتیجه رواج گسترده استخراج رمزارز و قرارگرقتن کشور در رتبه یک ثروتمندان منطقه با وجود 60 میلیون یارانه‌بگیر، قطع برق مردمی است که هیچ سودی از تولید رمزارزها نمی‌برند که هیچ، بلکه باید با تحمل خاموشی و تعلیق زندگی و حتی از دست دادن شغل به دلیل خاموشی‌های مکرر، هزینه تولید ثروتِ این ثروتمندان را بپردازند. برای آگاهی برخی مسئولان ذیربط اشاره به این نکته مهم ضروری است که بر اساس گزارش‌های منتشرشده، قطعی برق امنیت شغلی ده‌ها کارگر را به خطر انداخته است.به‌عنوان مثال۴۰ شرکت صنعتی و خدماتی مستقر در شهر صنعتی زرنق در شهرستان هریس به دلیل قطعی برق
ساعت کاری و شیف کارگران را کاهش داده‌اند. با این‎همه هنوز انگشت اتهام در رابطه با عدم صرفه‎جویی، به سوی مردم نشانه رفته است و کسی در این میان به رمزارزها و حتی لانه کردن‌ استخراج کنندگان‌شان در نیروگاه تولید برق، اشاره‌ای نمی‌کند.