سطح آب برخی از چاه‌ها در منطقه دماوند تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است

مدیر اداره آب و فاضلاب شهر دماوند:

سطح آب برخی از چاه‌ها در منطقه دماوند تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است

دماوند-ایرج صادقعلی
مدیر اداره آب و فاضلاب شهر دماوند با بیان اینکه سطح آب برخی از چاه‌ها تا 40 درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: قطعی‌های آب به علت سرریز جمعیت تهران به دماوند می‌باشد.
مراد فرحت در گفت‌وگو با خبرنگار آفرینش اظهار داشت: قطعی‌های آب به علت سرریز جمعیت تهران و هجوم جمعیت به این شهرستان است و این مهم منتج به این شده که تقریبا هیچ خانه خالی در دماوند یافت نشود حتی در مسکن مهر نیز خانه خالی وجود
ندارد.
وی افزود: از سوی دیگر منابع آبی به سبب بارش کم باران محدود شده‌اند این منابع در حدی
محدود شده که سطح آب برخی از چاه‌ها تا 40 درصد کاهش پیدا کرده است بنابراین ظرفیت منابع را از دست داده‌ایم.
مدیر اداره آب و فاضلاب شهر دماوند ادامه داد: زمانی که برق قطع می‌شود حدود 5 الی 6 چاه از سرویس خارج می‌شوند و حجم بسیاری از مخازن را از دست می‌دهیم، همه این اتفاقات موجب مصرف ذخایر می‌شوند.
 مشترکانی که در ارتفاعات سکونت دارند، با کمبود آب مواجه شده‌اند
فرحت بیان کرد: به سبب اینکه منطقه شیبدار است علیرغم همه مدیریت‌ها و کاهش فشار در منطقه و ایجاد تعادل در شبکه، مطمئنا آب به سمت پایین حرکت می‌کند و مشترکانی که در ارتفاعات سکونت دارند با کمبود آب مواجه شده‌اند.
وی تصریح کرد: در اواخر هفته ها که مهمانان به منطقه وارد می‌شوند پیک بار مصرفی افزایش می‌یابد و دلیل کمبود آب و قطعی آن می‌شود، این قطعی‌ها تقریبا در سراسر کشور وجود دارد زیرا بارش‌ها واقعا کم و منابع آبی محدود است.
مدیر اداره آب و فاضلاب شهر دماوند بیان کرد:
به مشترکان توصیه می‌شود مصرف بهینه داشته باشند، تاسیسات لوله کشی مختص آب شرب و بهداشت است لذا مردم باید در مصرف آب برای فضای سبز و استخر و… رعایت کنند تا با مشکل آب مواجه نشویم.
 شهر دماوند 34 هزار مترمکعب ذخیره آب دارد
مدیر اداره آب و فاضلاب شهر دماوند افزود:تمام تلاش عوامل آبفا سرویس دهی 24 ساعته به مردم است که تا جای امکان تعادل بخشی در شبکه و توزیع مناسب داشته باشیم و قطعی‌ها به حداقل
برسند.
فرحت ادامه داد: شهر دماوند 34 هزار مترمکعب ذخیره آب دارد که این ذخیره طی مدت زمان مشخصی مصرف می‌شود و ظرفیت تامین آب به اندازه مصرف مشترکان است.
 سرانه مصرف آب برای هر نفر 200 لیتر است
وی گفت:سرانه آب برای هر نفر باید 200 لیتر باشد اما در دماوند بین 250 تا 300 لیتر آب مصرف می‌شود زیرا برخی از افراد گل و گیاه آب می‌دهند یا استخر پر می‌کنند و از این دست مصارف دارند.
مدیر اداره آب و فاضلاب شهر دماوند بیان کرد:در راستای کاهش مشکلات مذکور اقداماتی انجام شده و به مشترکان پرمصرف اخطار داده شده است که در مصرف آب رعایت کنند، گاهی انشعابات غیرمجاز را تذکر داده یا قطع کرده‌ایم و حدود 20 هزار اعلامیه کاهش مصرف و کنترل آب به صورت پیامکی به مشترکان فرستاده‌ایم.
 100 مورد اخطار قعطی به انشعابات مجاز پر مصرف و غیرمجاز در دماوند
فرحت گفت:نزدیک به 100 مورد اخطار به انشعابات مجاز و غیرمجاز جهت رعایت مصرف آب به صورت دستی صادر شده است، همچنین محدودیت برای مناطقی که پر مصرف هستند گذاشته شده است و مناطقی که پرمصرف هستند را مدیریت کرده‌ایم.
وی بیان کرد:با همه این تمهیدات، ظرفیت آب امسال نسبت به سال گذشته 30 درصد کاهش داشته است و چاه‌ها کمتر آب می‌دهند لذا مدیریت همین مقدار آب کار سختی خواهد بود.
 حدود 3000 مشترک غیرخانگی وجود دارد
مدیر اداره آب و فاضلاب شهر دماوند در خصوص تعداد مشترکان آب دماوند عنوان کرد: 38 هزار واحد خانوار در دماوند به صورت مسکونی دارای انشعاب هستند، همچنین حدود 3000 مشترک غیرخانگی همچون مصارف تجاری‌ و آموزشی و اماکن متبرکه در دماوند وجود دارد.