قطعی برق و به‌خطر افتادن جان مردم

‌نمی‌توان انکار کرد که ابعاد گسترده‌ای از زندگی بشر امروز به تولید و استفاده از انرژی برق وابسته است



‌نمی‌توان انکار کرد که ابعاد گسترده‌ای از زندگی بشر امروز به تولید و استفاده از انرژی برق وابسته است، برخی کشورها حتی در حال
جایگزین کردن برق به‌عنوان سوخت برای خودروهای عمومی و شخصی هستند. طبعا افزایش مصرف این حامل انرژی، نیازمند پی‌ریزی و افزایش زیرساخت‌هایی است که به تولید بیشتر این انرژی پاک بینجامد. علی‌رغم سخنان معاون اول رئیس جمهور که گفته است:« از نظر ظرفیت نیروگاهی در ردیف چهاردهم جهان قرار داریم.» اما شواهد و آمار از حقیقتی دیگر سخن می‌گویند و وضعیت فعلی کشور با وقوع خاموشی‌های پی در پی و طولانی، بیشتر به دلیل فرسودگی و نیاز به تعمیر نیروگاه‌های تولید برق، نمونه بارزی از وجود مشکلات ساختاری در این بخش است. همه این‌ها را گفتیم که بگوئیم قطعی برق در شهرهای مختلف موجب بروز خطرات جانی و مالی و تشدید اضطراب در میان مردم شده است، از گیرافتادن و ماندن طولانی‌مدت در آسانسور، از قطع اکسیژن‌های درمانی در بیمارستان‌ها  و منازل تا حتی تصادفات شهری وجاده‌ای. اگر درموارد دیگر یا متولی برای اعتراض وجود ندارد و یا اگر هست اعتراض نمی‌کند، اما در مورد تصادفات جاده‌ای رئیس پلیس راهور پایتخت گفته است:«قطعی برق در سطح معابر و چهارراه‌ها موجب سردرگمی رانندگان، افزایش تصادف، اختلال در نظم شهری و وضعیت ترافیکی می‌شود.»
خاموشی معابر و چراغ‌های راهنمايی و رانندگی در جريان قطع شدن مكرر برق، سوانح رانندگي و بی‌نظمی در ترافيك را افزايش داده است.
رئيس پليس راهور تهران افزوده است:«شش هزار چراغ راهنمايی و رانندگی در تقاطع‌های تهران نصب شده‌است كه اگر بخواهيم هنگام قطع برق برای هر تقاطع دو مأمور پليس مستقر كنيم بايد ۱۲‌هزار نيروی خود را در تقاطع‌ها مستقر كنيم كه اين امر شدنی نيست.» وی انتظار دارد وزارت نيرو طوری عمل كند كه هنگام قطع برق، جريان چراغ‌های راهنمايی و رانندگی از منبع ديگری تغذيه شود.»- این امر در بسیاری از کشورها با استفاده از نصب یک پنل خورشیدی در اندازه یک ورق کاغذ A4 روی سیستم چراغ راهنمایی و حتی چراغ برق‌های شهری و جاده‌ای، صورت گرفته که به شبکه برق‌رسانی متصل نبوده و خودکفا هستند!- به این مطلب هم اشاره شده که اگر خاموشی برق موجب خسارت‌های جانی برای رانندگان و مصدوم یا فوت آنان شود، وزارت نیرو نیز باید خسارت بپردازد.