کلسترول خون و رژیم غذایی متناسب

کلسترول از مواد طبیعی است که در بدن ساخته می‌شود. مقادیرعمده این ماده (۷۵درصد) توسط کبد و میزان کمتری ازآن (۲۵درصد) از طریق موادغذایی وارد بدن می‌شود. اگرچه افزایش بیش ازحد کلسترول برای بدن مضر است اما میزان متناسب کلسترول نقش مهمی درحفظ غشای سلولی و ساخت هورمون‌ها ایفا می‌کند.کلسترول یک ماده ضروری برای سیستم بدن است اما افزایش میزان آن در بدن می‌تواند موجب بیماری‌های خطرناک قلبی شود.

کلسترول خون و رژیم غذایی متناسب

کلسترول از مواد طبیعی است که در بدن ساخته می‌شود. مقادیرعمده این ماده (75درصد) توسط کبد و میزان کمتری ازآن (25درصد) از طریق موادغذایی وارد بدن می‌شود. اگرچه افزایش بیش ازحد کلسترول برای بدن مضر است اما میزان متناسب کلسترول نقش مهمی درحفظ غشای سلولی و ساخت هورمون‌ها ایفا می‌کند.کلسترول یک ماده ضروری برای سیستم بدن است اما افزایش میزان آن در بدن می‌تواند موجب بیماری‌های خطرناک قلبی شود.
تحقیقات پزشکی نشان داده است که کلسترول دارای دو نوع کلسترول بد شامل چربی‌های اشباع شده و کلسترول خوب شامل چربی‌های اشباع نشده است. پزشکان افزایش کلسترول بد خون را عامل مهمی برای بسیاری از بیماری قلبی و عروقی می‌دانند. به تازگی کشف شده که کبد به‌طور روزانه بخشی از کلسترول مورد نیاز بدن را تولید می‌کند و میزان تولید آن‌را با توجه به میزان کلسترولی که ما به‌طور روزانه مصرف می‌کنیم کم و زیاد می‌کند. برای مثال اگر ما کلسترول زیادی را به بدن خود وارد کنیم، کبد میزان کلسترول تولید خود را کاهش می‌دهد تا از مرز خطرعبور نکند.
با این‌حال همواره احتمال افزایش کلسترول خون وجود دارد. بخش زیادی از پیشگیری از افزایش کلسترول خون به نوع تغذیه ما مرتبط است و به‌راحتی با یک اصلاح ساده در رژیم غذایی قابل کنترل است.
- دانه گشنیز:یک قاشق چای‌خوری دانه گشنیز پودر شده را به فنجان آب اضافه کنید بجوشانید و بعد از خنک شدن میل کنید.
- سیر و پیاز: سیر و پیاز خاصت ضدعفونی کنندگی برای بدن دارند و هم‌چنین در کنترل کلسترول خون موثر هستند. هر روز داخل و یا همراه غذا سیر و پیاز مصرف کنید.
- سیب: خوردن روزانه سیب نیز باعث کاهش کلسترول می‌شود و نیز پوست را شفاف و زیبا می‌کند.
- مصرف مرغ بدون پوست: مرغ پوست‌کنده در مقایسه با گوشت قرمز مقدار زیادی اسید چرب اشباع نشده دارد و برای کسانی که چربی خون بالا مناسب است.
- کاهو: کاهو مقدار زیادی سلول دارد که به کاهش چربی خون کمک می‌کند.
- جو: خوردن جو دوسر به‌صورت مرتب باعث بهبود کلسترول بالا می‌شود.
- پرتقال : آب پرتقال می‌تواند در تنظیم و کنترل کلسترول خون نقش داشته باشد.
- سرکه سیب:یک قاشق چایخوری سرکه سیب با یک فنجان آب مخلوط کنید و روزی سه بار مصرف کنید.