ایران سوار بر موج پنجم کرونا

بازگشت به روزهای وحشت؛

شناسایی بیش از ۲۳ هزار بیمار کرونایی در شبانه روز گذشته، حکایت از این واقعیت دارد که باید دوباره منتظر روزهای سخت و تلخ کرونایی در موج پنجم بیماری باشیم.

ایران سوار بر موج پنجم کرونا

شناسایی بیش از ۲۳ هزار بیمار کرونایی در شبانه روز گذشته، حکایت از این واقعیت دارد که باید دوباره منتظر روزهای سخت و تلخ کرونایی در موج پنجم بیماری باشیم.
به گزارش  مهر، پیک پنجم کرونا از استان‌های جنوبی کشور کلید خورد و حالا ۱۲۰ نقطه کشور به رنگ قرمز در آمده‌اند. در چنین شرایط، ستاد ملی مقابله با کرونا، همچون موج‌های قبلی کرونا، محدودیت‌هایی اعمال کرده است که از جمله آنها می‌توان به ممنوعیت ورود و خروج از شهرهای قرمز اشاره کرد.
قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه همگان باید در این شرایط سخت کرونایی در میان مردم آرامش ایجاد کنند، گفت: ما برای بستری مبتلایان به کرونا در منطقه سیستان هیچ مشکلی نداریم و در صورت نیاز هر میزان که لازم باشد از ظرفیت بیمارستان‌های سیار استفاده خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه هر مشکلی در سیستان و بلوچستان وجود داشته باشد روزانه پیگیری شده تا تصمیمات هر چه زودتر اجرایی شود، افزود: در مورد دستگاه اکسیژن‌ساز بیمارستان زابل هماهنگ شده است که تا ۵۰ سیلندر ۵۰ لیتری داخل بیمارستان بیاید و باز اگر نیاز به اکسیژن‌ساز باشد برطرف خواهد شد.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ۱۶ تا ۱۷ تیرماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی،
۲۳ هزار و ۳۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به سه میلیون و ۳۲۷ هزار و ۵۲۶ نفر رسید.
همچنین، با فوت ۱۳۶ بیمار کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته مجموع جانباختگان به ۸۵ هزار و ۳۹۷ نفر رسید.
در حال حاضر ۱۲۰ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۴۶ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
به نظر می‌رسد که کشور وارد پیک پنجم کرونا شده و باید منتظر تکرار تجربه‌های سخت و تلخ موج‌های قبلی باشیم. اما، موج جدید بیماری یک تفاوت با موج‌های قبلی دارد و آن هم ویروس جهش یافته "دلتا" است. ویروسی که گفته می‌شود قدرت سرایت آن ۱۴۰ برابر ویروس انگلیسی است و در حال تبدیل شدن به ویروس غالب در کشور است.
علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با عنوان این مطلب که پیک پنجم کرونا در تهران شکل گرفته اظهار کرد: شواهد گواه این موضوع است که خیز پنجم کرونا با سویه دلتای هندی در حال شکل گیری است.