از وام ۷۰ میلیونی فرزند سوم تا پاداش ۱۳ میلیونی فرزند چهارم!

«جمعیت» و کاهش آن در حال تبدیل شدن به معضلی در کنار دیگر معضلات کشور است؛ معضلی که برخی مسئولان کشور، برای از بین بردن آن و تشویق مردم به فرزندآوری به هر طرح و پیشنهاد ممکن و ناممکنی دست می زنند تا مگر این معضل آینده‌ی رو به پیرسالی کشور را به‌نحوی حل کنند.


«جمعیت» و کاهش آن در حال تبدیل شدن به معضلی در کنار دیگر معضلات کشور است؛ معضلی که برخی مسئولان کشور، برای از بین بردن آن و تشویق مردم به فرزندآوری به هر طرح و پیشنهاد ممکن و ناممکنی دست می زنند تا مگر این معضل آینده‌ی رو به پیرسالی کشور را به‌نحوی حل کنند.
نحوه پرداختن این برخی مسئولان به مقوله فرزندآوری، تنها از زاویه مالی و کمّی است؛ این برخی مسئولان با پیشنهاد وام 70 میلیونی برای آوردن فرزند سوم و اهدای زمین به این خانواده و حالا با ارائه پاداش
 13 میلیونی برای فرزند چهارم، از خانواده‌های حاضر و آماده موجودی که تنها یک یا دو فرزند دارند، به انحاء مختلف می‌خواهند فرزندان سوم و چهارم را هم بیاورند. این در حالیست که در کشور ما معضل بزرگی به نام «عدم ازدواج» جوانان وجود دارد؛ معضلی با عارضه‌ای چون 9 میلیون شهروندی که به تجرد قطعی رسیده‌اند وتوان و قصد ازدواج ندارند.
به گفته معاون وزارت ورزش:«کاهش جمعیت به معنای کاهش ازدواج است.به‌صورت میانگین از هر ۱۲۲ مرد متقاضی ازدواج در کل کشور ۱۰۰ خانم آماده ازدواج داریم.» نکته قابل تامل این است که چرا مسئولان به امر مهم ازدواج، و تشکیل خانواده‌های جدید نمی‌پردازند و فقط از خانواده‌های حاضر و آماده می‌خواهند تحت چنین شرایط اقتصادی بر تعداد فرزندان خود بیفزایند؟ آیا این برخی مسئولان تنها در پی کمیت هستند؟ یک خانواده چهار نفره، با دستمزد کارگری، امروز در میان انبوهی از مشکلات مالی و اقتصادی دست‎وپا می‎زند تا روز خود را به شب و ماه خود را به آخر برساند. زندگی تحت چنین شرایطی که خانواده مدام در حال کم یا حذف‌کردن نیازهای ضروری خود است، یک زندگی تا حدی کم یا بی‎کیفیت است؛ طبیعتا چنین خانواده‎ای تحت این شرایط، بیش از آن‌که به تربیت فرزند خود بیندیشد، به زنده ماندن آن فکر می‌کند؛ آن‌گاه برخی مسئولان از همین خانواده مثالی، می‌خواهند در ازای دریافت وامی که توان پرداخت قسطش را ندارد، و یا در ازای دریافت پاداشی که فقط خرج 6 ماه نوزاد خواهد بود؛ اقدام به فرزندآوری کنند! نحوه محاسبه پاداش 13 میلیونی هم جالب توجه است؛ مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد در زمینه افزایش فرزندآوری از راه‌اندازی باشگاه «مثبت ۳» خبر داده و افزوده:«در این طرح پس از تولد فرزند چهارم در خانواده، یک میلیون تومان هدیه به‌محض تولد فرزند به مادر، دو میلیون تومان سهام به فرزند، بیمه تکمیلی دوساله مادر و کودک و ۱۰ میلیون تومان بسته معیشتی ارزاق از جمله شیرخشک، موادغذایی و پوشک به انتخاب پدر اهداء می‌شود.» این «انتخاب پدر» هم البته جای بحث  و چند و چون دارد که فرصتی دیگر می‌طلبد.
 شاید بهتر آن باشد که تسهیلات ازدواج را ارتقا داده و افزایش این تسهیلات را مشروط به سن‌وسال هم نکنند، آن‌گاه با تامین رفاه حداقلی زوج‌های جوان، مشکل جمعیت هم حل خواهد شد؛ چون ملت ما، مردمانی به‌شدت فرزند دوست هستند و علاقه زیادی به داشتن فرزند دارند؛ در این زمینه اصلا جای نگرانی وجود ندارد!