ضرورت شفافیت درمورد معافیت تحریم های مالی

براساس اخبار منتشر شده از سوی وزارت خارجه آمریکا، این کشور معافیت هایی را درمورد بخشی از تحریم های نفتی ایران اختصاص داده است که براساس آن ایران می توان بخشی از اموال بلوکه شده خود در بانک های خارجی را آزاد کند. گویا این معافیت تحریمی بابت پول های ایران از بابت فروش نفت در ژاپن و کره جنوبی است.

ضرورت شفافیت درمورد معافیت تحریم های مالی

براساس اخبار منتشر شده از سوی وزارت خارجه آمریکا، این کشور معافیت هایی را درمورد بخشی از تحریم های نفتی ایران اختصاص داده است که براساس آن ایران می توان بخشی از اموال بلوکه شده خود در بانک های خارجی را آزاد کند. گویا این معافیت تحریمی بابت پول های ایران از بابت فروش نفت در ژاپن و  کره جنوبی است.
البته که این معافیت ها نیز قطعاً با مشکلات ثانویه همراه است و احتمال فراوان دسترسی ایران به پول نقد را محدود می سازد. اما نکته با اهمیت ضرورت شفاف سازی در مورد مصرف و خرج کرد این مبالغ آزاد شده است. اینکه مردم بدانند اگر قرار است چند میلیون و یا چند میلیارد دلار از ثروت ملی در خارج از کشور آزاد شود، چطور و چگونه خرج خواهد شد.
در دوره ای که به موجب برجام بخشی از دارایی های ایران به صورت نقدی و یا به صورت انتقال بانکی آزاد شد، ارقام مختلفی مطرح شد که قابل توجه بود. اما این انتظار وجود داشت تا زمینه خرج کرد این پول ها مشخص شود. مردمی که سال ها تحت فشار سنگین تحریم ها مقاومت کردند،حقشان است که بدانند سرمایه های آزادشده آنها طی این سال ها در چه حوزه ای صرف و خرج شده است.
 البته که شکی نیست منافع ملی مورد توجه مسئولان مربوطه بوده و هست، اما این حق قانونی ملت است که در مورد ثروت و دارایی خود اطلاع داشته باشد که چطور هزینه می شود تا تاثیر آن را در آبادانی کشور و زندگی خود احساس کنند.
لذا انتظار می رود اگر قرار است بخشی از اموال کشور به صورت نقدی و یا تهاتر آزاد شود، میزان و نحوه آن برای مردم مشخص گردد تا علاوه بر تحقق شفافیت ادعا شده از سوی دولت منتخب، اعتماد عمومی به کلیت نظام نیز ارتقا یابد.