زراعت بیشترین خسارت را از خشکسالی دیده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل:

زراعت بیشترین خسارت را از خشکسالی دیده است


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: بخش زراعت بیشترین خسارت را از خشکسالی اخیر دیده به طوری که سایر بخش‌ها نیز کم و بیش دچار خسارت شدند.
خلیل نیکشاد پنجم مرداد در جریان بازدید از روند برداشت محصول گندم در دشت اردبیل اظهار کرد: کاهش تولید گندم در دشت اردبیل
به تناسب منطقه مغان ناشی از خشکسالی و کم آبی است که با وجود عرضه ارقام پیشگام در دشت اردبیل کاهش تولید تا 40 درصد برآورد می‌شود.
وی تصریح کرد: خسارت ناشی از خشکسالی در حال برآورد نهایی است اما تاکنون بیش از سه هزار و 900 میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف کشاورزی در سطح استان وارد شده و تعدیل تولید را تا
450 هزار تن شاهد هستیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: بعد از زراعت بیشترین خسارت خشکسالی متوجه زیر بخش‌های دام و طیور، زنبورداری و باغداری بوده که از طریق صندوق کشاورزی سعی بر جبران خسارت وارده به زارعین داریم.
نیکشاد اقدامات پیشگیرانه را در مقابله با خشکسالی و بارش‌های اندک یادآور شد و افزود: در چند سال اخیر توسعه آبیاری مدرن در دستور کار بوده به گونه‌ای که در دشت اردبیل سالانه سه هزار هکتار اراضی به تجهیزات آبیاری مدرن آراسته شدند.
وی افزایش راندمان تولید را با اجرایی شدن این طرح یادآور شد و خاطر نشان کرد: احداث و توسعه گلخانه‌ها از دیگر رویکردهای جدی بوده به طوری که در دو سال اخیر رشد یک‌هزار و 200 درصدی در این بخش اتفاق افتاده است.
نیکشاد در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در حال حاضر محصولات آب‌بر نظیر صیفی و سبزی در فضای بسته و گلخانه‌ای تولید می‌شود که میزان آب‌بری آن 10 برابر نسبت به فضای آزاد کمتر است.
وی از توسعه کشت حفاظتی با گاو آهن‌های مرکب و همچنین توسعه کشت گیاهان دارویی خبر داد و بیان کرد: در یک سال گذشته بیش از
 250 هکتار کشت انواع گیاهان دارویی در استان اردبیل به انجام رسیده است.
نیکشاد ادامه داد: در کنار کشت حبوبات، رقم پیشگام در دشت اردبیل به مساحت شش هزار هکتار کشت شده که تولید این گونه گندم
به صرفه‌جویی شش میلیون متر مکعب آب کمک کرده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد:تمام تلاشمان بر این است تا روند خسارت وارد شده به بخش کشاورزی را تعدیل کنیم تا با حمایت‌های همه‌جانبه این بخش بیش از گذشته تقویت شود.