راهکارهای مقابله با خشکسالی در باغات استان مرکزی

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی، مدیر باغبانی گفت: پدیده خشکسالی همواره باغات را تهدید می‎کند، افزود:امسال با خشکسالی شدیدی روبرو هستیم لذا بایستی با اتخاذ تصمیمات و اقدامات لازم باغات موجود حفظ شود. وی با بیان اینکه حفظ باغات موجود یک ضرورت است، گفت: با توجه به اینکه درختان باغات سرمایه باغداران به حساب می‏آید با بروز خشکسالی سرمایه باغداران در معرض خطر قرار می‏گیرد. وی یکی از روش‏های پیش بینی شده برای حفظ باغات را اصلاح ساختار آنها برشمرد خاطرنشان کرد: کاشت درختان باغات و سیستم آبیاری باغات سنتی است و همین ساختار سنتی بیشترین آسیب را از خشکسالی می‏بیند.


اراك-خبرنگار آفرينش
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی،  مدیر باغبانی گفت: پدیده خشکسالی همواره باغات را تهدید می‎کند، افزود:امسال با خشکسالی شدیدی روبرو هستیم لذا بایستی با اتخاذ تصمیمات و اقدامات لازم باغات موجود حفظ شود. وی با بیان اینکه حفظ باغات موجود یک ضرورت است، گفت: با توجه به اینکه درختان باغات سرمایه باغداران به حساب می‏آید با بروز خشکسالی سرمایه باغداران در معرض خطر قرار می‏گیرد. وی یکی از روش‏های پیش بینی شده برای حفظ باغات را اصلاح ساختار آنها برشمرد خاطرنشان کرد: کاشت درختان باغات و سیستم آبیاری باغات سنتی است و همین ساختار سنتی بیشترین آسیب را از خشکسالی می‏بیند.
زارعی با اشاره به توسعه باغات دیم در استان گفت:این باغات نیز بایستی اصلاح شوند.وی خواستار تقویت حوضچه‏های آبگیر تامین کننده آب باغات، ایجاد سیستم آبیاری قطره ای ، تغذیه مناسب درختان ، مدیریت بهسازی کف باغات ، شخم مناسب و از بین بردن علف‏های هرز و احداث سایبان برای باغات را راهکاری برای مقابله با خشکسالی عنوان کرد و افزود: با این کار می توان باغات را در سالهای بعد بهتر حفظ نمود. وی در ادامه یکی از کلیدی ترین راهکارهای مقابله با خشکسالی را ایجاد سایبان در باغات دانست که مزایای فراوانی برای باغات دارد. وی گفت: ایجاد سایبان میتواند عوامل خسارت‏زای باغات را کاهش دهد. وی با تاکید بر توسعه باغات مدرن تصریح نمود: با توسعه باغات مدرن می‏توانیم تولید را در واحد سطح بالا برده، مصرف آب را کاهش داده و تولید باغات را اقتصادی نمائیم و از اثرات خشکسالی در باغات نیز بکاهیم.