رییسی: تاخیر درآزادسازی دارایی‌های ایران در ژاپن توجیه‌پذیر نیست

رییس جمهوری در دیدار وزیر امور خارجه ژاپن با تاکید بر ضرورت آزادسازی منابع ارزی مسدودشده ایران در ژاپن، گفت: تاخیر در آزادسازی دارایی‌های ایران در بانک‌های ژاپنی توجیه‌پذیر نیست.

رییسی: تاخیر درآزادسازی دارایی‌های ایران  در ژاپن توجیه‌پذیر نیست

 رییس جمهوری در دیدار وزیر امور خارجه ژاپن با تاکید بر ضرورت آزادسازی منابع ارزی مسدودشده ایران در ژاپن، گفت: تاخیر در آزادسازی دارایی‌های ایران در بانک‌های ژاپنی توجیه‌پذیر نیست.
به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت الله سید ابراهیم رییسی  در دیدار وزیر امورخارجه ژاپن با قدردانی از کمک‌های انسان دوستانه ژاپن برای مقابله با کرونا، ابراز امیدواری کرد که تدوام همکاری های دو کشور در این زمینه به ریشه کنی بیماری عالمگیر کرونا در دو کشور و جهان کمک
 کند.
رییس‌جمهوری در این دیدار با تاکید بر ضرورت آزادسازی منابع ارزی مسدودشده ایران در ژاپن خاطرنشان کرد: تاخیر در آزادسازی دارایی‌های ایران در بانک های ژاپنی توجیه پذیر نیست.
 ایران با اصل مذاکره مشکلی ندارد
رییسی در پاسخ به اظهارات وزیر امور خارجه ژاپن مبنی بر ضرورت و اهمیت اجرای برجام به عنوان یک توافق بین المللی، گفت: ایران به همه تعهدات خود در برجام پایبند بوده و این آمریکایی‌ها هستند که به تعهدات خود عمل نکرده و یک جانبه از این توافق بین المللی خارج شدند و تحریم‌ها را گسترش دادند.
وی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها نیز بدنبال آمریکا از عمل به تعهدات خود در برجام سرباز زده اند، تصریح کرد: به طور طبیعی از کشوری که به تعهدات خود پایبند بوده باید تقدیر کرد و اگر کشوری از برجام خارج شده و به تعهدات خود عمل نکرده باید مورد مواخذه قرار بگیرد و آمریکایی‌ها باید به افکار عمومی جهان پاسخ دهند که چرا به تعهدات خود در برجام عمل نکرده و از این توافق
بین المللی خارج شده اند.
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه ایران با اصل مذاکره مشکلی ندارد، تصریح کرد: با چه توجیهی تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران باید همچنان ادامه داشته باشد.
آیت الله رییسی در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به تحولات اخیر در افغانستان با استقبال از تلاش‌های ژاپن و دیگر کشورهای منطقه برای کمک به برقراری صلح و ثبات در افغانستان و منطقه، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از صلح و ثبات در افغانستان حمایت کرده و حمایت می‌کند البته معتقدیم که در افغانستان باید خود افغانستانی‌ها تصمیم بگیرند.
رییس جمهوری با بیان اینکه دخالت بیگانگان باعث شده که مشکلات افغانستان ادامه داشته باشد، تاکید کرد: حضور آمریکایی‌ها در کشورهای منطقه از جمله افغانستان نه تنها امنیت ساز نبوده بلکه تهدید آفرین نیز بوده و امروز آمریکایی‌ها بعد از ۲۰ سال اعتراف می کنند که حضورشان در افغانستان اشتباه بوده است که بی‌تردید در آینده نزدیک در مورد دیگر کشورهای منطقه و همچنین خلیج فارس نیز شاهد این اعتراف خواهیم بود.
آیت الله رییسی همچنین تامین امنیت آب‌های منطقه ای و بین‌المللی را به نفع همه دانست و اظهار داشت: ایجاد هرگونه ناامنی در منطقه را برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی خطرناک می‌دانیم و با آن مخالفیم.
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه اگر قدرت‌طلبی به هر شکلی در دنیا شکل بگیرد، به نفع هیچ ملت و منطقه‌ای نخواهد بود، گفت: زورگویی آمریکایی‌ها، استقلال، آزادی و هویت ملت‌ها را تهدید می کند و مقابله کشورها با یکجانبه گری و یکه تازی قدرت‌های زورگو یک ضرورت است.