خوراکی‌های مفید برای مبتلایان به عارضه فشار خون بالا

عارضه فشار خون بالا بیماری کشنده خاموشی است که سلامت قلب، کلیه‌ها و مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عارضه فشار خون بالا بیماری کشنده خاموشی است که سلامت قلب، کلیه‌ها و مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، طی سه دهه گذشته موارد ابتلا به عارضه
فشار خون بالا در جهان حدود دو برابر افزایش داشته و این آمار بیشتر خواهد شد. عوامل مختلفی می تواند به بالا رفتن فشارخون منجر شود که سن، جنسیت، وراثت، چاقی، سبک زندگی بدون تحرک یا کم تحرک و مهمتر از همه فاکتورهای غذایی از جمله آنهاست.
فشارخون بالای بدون علائم نیز می تواند به عروق خونی و اندام‌هایی مانند مغز، قلب، چشم و کلیه آسیب برساند. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها در آمریکا، در حقیقت این عارضه وارد شدن فشارِ خون به جداره رگ هاست. عروق، خون را از قلب به دیگر قسمت های بدن منتقل می کند و فشار خون بالا به این معنی است که فشار مضاعفی به شریان ها و اندام های بدن وارد می‌شود.
برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و کلیوی، تنظیم و کنترل فشار خون بسیار مهم است. یکی از روشهای انجام این کار اصلاح رژیم غذایی و مصرف خوراکی‏هایی است که بر فشار خون تاثیر مثبت دارند.
متخصصین برای کنترل عارضه فشار خون بالا مصرف برخی خوراکی‌ها را توصیه می‌کنند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
مرکبات: انواع مختلفی از مرکبات وجود دارد که گریپ فروت، پرتقال و لیمو از جمله آنهاست. این میوه ها نه تنها سرشار از انواع ویتامین،
آنتی اکسیدان، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی هستند، بلکه میزان فشار خون را نیز کاهش می‌دهند. همچنین میزان کالری موجود در مرکبات پایین فاقد سدیم است.
تخمه کدو، دانه چیا و کتان: این دانه های شگفت انگیز حاوی مواد مغذی مانند منیزیم، پتاسیم و اسید آمینه هستند که به کنترل فشار خون کمک می‌کند.
لوبیا و عدس: این مواد غذایی منبع غنی از فیبر، منیزیم و پتاسیم به حساب می آیند. در بررسی‌های متعددی بر تاثیرات مثبت مصرف لوبیا و عدس در کاهش میزان فشار خون تاکید شده است.
اسفناج و کلم بروکلی: این دسته از سبزیجات نقش مهمی در کاهش بیماری‌های مختلف متابولیک دارند چرا که سرشار از آنتی اکسیدانها، پتاسیم، کلسیم و منیزیم هستند و برای افراد مبتلا به فشار خون بالا گزینه غذایی مناسبی به حساب می آیند.
به نقل از هندوستان تایمز، جدا از اصلاح رژیم غذایی لازم است برای حفظ سلامتی و تناسب اندام انجام فعالیت های بدنی مانند پیاده روی و یوگا نیز در برنامه روزانه گنجانده شود.