افزایش خودکشی های معیشتی را جدی بگیرید

اگرچه براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، ایران هنوز جزء کشورهایی است که در آن نرخ خودکشی پایین است(۴خودکشی درصدهزارنفر) اما این آمار در سال ۲۰۱۹ به ۲/۵ نفر رسیده است. همچنین آمارهای پزشکی قانونی نشان می دهد که این نرخ هرساله حرکت صعودی داشته و درآخرین اعلام رسمی در سال ۹۸ شاهد رشد ۸/۰ بوده ایم و تعداد خودکشی های کامل(منجر به مرگ) ۵۱۴۳ نفر بوده است.

افزایش خودکشی های معیشتی را جدی بگیرید

اگرچه براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، ایران هنوز جزء کشورهایی است که در آن نرخ خودکشی پایین است(4خودکشی درصدهزارنفر) اما این آمار در سال 2019 به 2/5 نفر رسیده است. همچنین آمارهای پزشکی قانونی نشان می دهد که این نرخ هرساله حرکت صعودی داشته و درآخرین اعلام رسمی در سال 98 شاهد رشد 8/0 بوده ایم و تعداد خودکشی های کامل(منجر به مرگ) 5143 نفر بوده است.
نکته قابل تامل در این آمار پیشی گرفتن تعداد خودکشی مردان در مقابل زنان است و از 5143 مورد خودکشی، 1517 مورد مربوط به زنان و مابقی
(3626 مورد) مربوط به مردان است. از سوی دیگر براساس اعلام کارشناسان اجتماعی و تعیین دلیل خودکشی ها در پزشکی قانونی، بیشترین علت خودکشی در مردان مربوط به مسائل اقتصادی و فقر و تنگدستی است.
هرچند که نمی توان اقدام به خودکشی را با هیچ دلیلی توجیه کرد،اما واقعیت این است که فشار اقتصادی بر مردم بسیار زیاد است و در این بین برخی از افراد که تحمل کمتری دارند دست از این زندگی می کشند. البته در دلایل اقدام به خودکشی زنان نیز، فقر و مشکلات اقتصادی در بین زنان مطلقه و بیوه بیشترین عامل خودکشی است.
حتی اگر آمار کشورمان نسبت به آمارجهانی خودکشی پایین باشد، بازهم خودکشی بیش از 5هزارنفر در سال آمارکمی نیست و چه بسیار خانواده هایی که از این اقدام داغدار و بی سرپرست شده اند. توقع معجزه از مسئولان نداریم که به یکباره همه چیز را ایده آل نمایند،اما حداقل این انتظار وجود دارد که سریع تر دستورکاری برای تسهیل معیشت روزانه مردم اتخاذ کنند تا مردم نفسی
 بکشند.