نقش آکادمی ها در پیشرفت فوتبال

واقعیت انکار ناپذیر این است :

در حال حاضر در کشورهای پیشرفته ،آموزش فوتبال به صورت علمی درآمده است و بهبود و افزایش آمادگی مهارتی بازیکنانی که در آکادمی ها، مدارس و کلاس های فوتبال ثبت نام می کنند در درجه اول اهمیت قرار گرفته است.


در حال حاضر در کشورهای پیشرفته ،آموزش فوتبال به صورت علمی درآمده است و بهبود و افزایش آمادگی مهارتی بازیکنانی که در آکادمی ها، مدارس و کلاس های فوتبال ثبت نام می کنند در درجه اول اهمیت قرار گرفته است.
 کشورهای مختلف برای بالا بردن سطح آمادگی مهارتی و استعداد تکنیکی نونهالان خود، فعالیت های وسیعی را آغاز کرده اند به طوری که روز به روز بر تعداد مدرسه فوتبال، کلاس های آموزشی و آکادمی های حرفه ای فوتبال افزوده می شود، به طوری که علاوه بر وجود مدارس و کلاس های فوتبال باشگاه های حرفه ای و آماتور در کشورهای صاحب نام، مدارس و آکادمی های خصوصی فوتبال در این ورزش پرطرفدار سرمایه گذاری کرده اند.
از طرف دیگر ، یکی از مسائلی که برای یک باشگاه می‌تواند به درآمدهای هنگفت و پر سود ختم شود، آکادمی‌های فوتبال، خرید بازیکنان آینده دار و بازیکن‌سازی است.  بازیکن‌سازی می‌تواند در راه کسب موفقیت‌های مختلف به یک باشگاه‌ کمک کند. کاری که همواره در لیگ‌های مختلف دنیا انجام می‌شود.
برزیل از کشورهایی است که سال‌ها درآمدهای زیادی از پرورش بازیکن و فروش بازیکن به لیگ‌های مختلف دنیا به دست آورده است. مساله‌ای که حتی به اقتصاد این کشور نیز کمک می‌کند و فراتر از فوتبال به این مساله رسیدگی می‌شود.
کشورهایی که از چنین استعدادهایی برخوردار هستند همواره از آن استفاده می‌کنند تا پلی برای پیشرفت‌شان باشد.
ایران نیز یکی از کشورهایی است که در فوتبال استعدادهای فراوانی را به خود دیده است و همواره در آسیا خوش نام بوده و درخشش فوتبالیست‌هایش تحسین همگان را در پی داشته است. با این وجود معدود باشگاه‌هایی هستند که در ایران از این پتانسیل استفاده می‌کنند اما همین تعداد تیم توانسته‌اند به خوبی به تیم ملی ایران و باشگاه‌های‌شان کمک کنند تا درآمدزایی داشته باشند و فوتبالیست‌های مطرحی را معرفی کنند.
در سال‌های اخیر در قطر تلاش مسئولان کشوری و مدیران فوتبالی آن‌ها باعث شده است فوتبال این کشور پیشرفت فراوانی داشته باشد.  تاسیس آکادمی اسپایر و بازیکن سازی‌ آن‌ها منجر به کشف استعدادهای زیادی شده و ایجاد یک شرایط ایده‌آل باعث شده بازیکنان و مربیان بزرگی به این کشور بیاید.  برگزاری جام جهانی در قطر مهم‌ترین اتفاق فوتبال این کشور است که تاثیرات مثبت آن را در سال‌های آینده در این کشور می‌بینیم.
باشگاه‌های حرفه‌ای اروپایی با خرید بازیکنان آینده‌دار و استفاده از بازیکنان پایه خود میانگین سنی تیم‌های‌شان را پایین آورده‌اند و همین موضوع در آینده در درآمدزایی و پیشرفت فوتبال در این باشگاه‌ها کمک خواهد کرد.
 به طور مثال در این فصل از رقابت‌های لیگ‌های معتبر اروپایی باشگاه‌های لیگ فرانسه به این مساله توجه زیادی داشتند و همانطور که در سال‌های گذشته بازیکنان زیادی از دل این تیم‌ها معرفی می‌شد، باز هم شاهد موفقیت این باشگاه‌ها در این کار خواهیم بود.
اغلب باشگاه‌های ایرانی برخلاف باشگاه‌های اروپایی بدون برنامه ریزی به دنبال خرید بازیکن‌ هستند و تنها هدفی کوتاه مدت را در سر دارند که این موضوع یکی از مهم‌ترین مشکلات فوتبال ایران است.